Guide

Velg riktig speilrefleks

I utgangspunket er svaret på spørsmålet det samme som i alle andre tilfeller når det kommer til å velge teknologi: «Det kommer an på». Det kommer an på en hel rekke ting, alt fra dine egne ambisjoner for fotograferingen, til litt mer tekniske detaljer som passer helt perfekt for akkurat din bruk.

Heldigvis skal det godt gjøres å velge direkte feil. Dagens kameraer rangerer fra gode til svært gode, og omtrent ingen tar dårlige bilder.

Med mindre du tar bilder med flere kameraer og legger bildene ved siden av hverandre for inngående gransking, tror vi nok at du vil være fornøyd med bildene du får.

Dette er også den mest sannsynlige forklaringen på at kameraene gjør det forskjellig i de forskjellige testene som publiseres: Det er små forskjeller på kameraene, og dermed avgjøres rekkefølgen av vektleggingen på enkeltkriterier i testene. Når du skal velge ditt kamera, er det dine kriterier som må veie mest, og det er dette denne artikkelen handler om.

Hva slags fotograf skal du være?

Før du begynner å vurdere kameraer, bør du tenke litt gjennom hvorfor du ønsker deg et kamera, og hva du tenker deg det skal brukes til. Svaret på de spørsmålene er begynnelsen på å finne fram til kameraet som er helt riktig for deg. Det er ingen tvil om at speilreflekskameraer tar de beste bildene, men de har noen ulemper også.

De er for eksempel mye større og tyngre enn de andre kameratypene, slik at det er mer mas med å ta med seg kamerautstyret. Derfor er det å ta bilder med speilrefleks en mer aktiv og bevisst handling enn å knipse øyblikksbilder med et kompaktkamera.


Skal kameraet være med på ferie, eller kun børstes støv av ved store anledninger?

Bryllup og begravelser?
Ambisjonsnivået påvirker kameravalget. Dersom du ikke har tenkt at dette skal bli den altoppslukende hobbyen, er sannsynligvis ikke det mest avanserte kameraet det riktige for deg. Om du bare ønsker å ha tilgjengelig et kamera for de gode bildene av de store anledningene i året og livet, er det sannsynlig at du ikke kommer til å øve så mye med det, men ta det fram når anledningene melder seg.

Da er et kamera med mye hjelp og ferdigfunksjoner et riktig valg for deg. Når det er sagt, så er det altså kun én måte å få til de virkelig gode bildene, og det er å øve med kameraet sitt.

Å ta masse bilder slik at du blir godt kjent med kameraet, og hvilke egenskaper det har. Vi vet imidlertid at ikke alle som kjøper seg kamera gjør dette, men satser på automatikken som kameraet kan by på. Da er det viktig at disse funksjonene finnes i rikt monn.

Dette er ikke så viktig for den som skal ha fotografering som hobby. Da kommer det til å bli tatt massevis av bilder, og det kommer til å bli eksperimentert. For denne fotografen er ikke ferdigfunksjonene så viktige, fordi man likevel ønsker å kontrollere bildet så mye som mulig selv.

Sjekk utvalget
Det er vanskelig å spå, særlig om framtiden. Derfor er det lurt å se litt på hvilke andre kameraer de aktuelle fabrikantene lager. Blits og objektiver til kameraet du kjøper nå vil vanligvis passe på flere andre modeller fra samme fabrikant. Dette er den viktigste grunnen til at man ofter «gifter seg» med én fabrikant når valget først er gjort, og holder seg til dette merket for noen kamerahus inn i framtiden.

Da er det greit at fabrikanten kan tilby deg «vokseplass» i produktfamiliene sine, slik at du vil finne kameraer du har lyst på neste gang også. En av de store fordelene med speilreflekskamera er nettopp muligheten for å skifte objektiv etter hva slags bilder du vil ta. Her kan du lese mer om de vanligste objektivene, og hva de kan brukes til.


Ulike objektiv gir ulike bilder.

Tekniske valgkriterier
Alle kameraene på markedet er utstyrt med tekniske egenskaper i forskjellig grad. Noen av disse er viktigere for enkelte, mer enn for andre. Vi skal derfor ikke rangere dem her, vi skal peke på dem, også må du finne ut om dette er noe som er viktig for din bruk.

* Ergonomi. At kameraet føles godt i hånden, og er lett å holde stødig mens du betjener det er viktig. De aller fleste kameraene har denne egenskapen for de aller fleste fotografer, men har du spesielt store eller små hender kan dette bli et viktig valgkriterium. Da er det et poeng å gå i butikken for å holde litt på de aktuelle modellene for å forvisse seg om at de passer.

* Megapiksler. Dette er ikke et kriterium lenger. Dersom kameraet har seks megapiksler eller mer, kan du lage utskrifter i A3 papirformat. Dette pleier å holde for de aller, aller fleste.

* Stabilisering. Et kamera som har innebygd bildestabilisering, er et kamera som kan ta bedre bilder i dårlig lys uten å bruke blits. Det er mulig å få bra bilder med opp til ett sekund lukkertid på frihånd ved hjelp av stabilisering. Det kan gi deg langt mer stemningsfulle bilder fra sommernatten, enn om du hadde vært nødt til å bruke blitsen. Det er tre ulike typer bildestabilisering, hvor optisk er den beste. Les mer om stabilisering her.

* Høyt ISO-tall. Høyt ISO-tall bidrar også til å kunne ta bilder i svært svakt lys uten blits. Problemet er at høye ISO-tall påfører mye skjemmende bildestøy, slik at vanligvis er ikke det høyeste tallet som kameraet kan tilby, brukbar. Dette varierer imidlertid fra merke til merke og modell til modell. I dag klarer de fleste ISO 1600, mens ISO 6400 er sjeldent høyt på kameraer for begynnere og viderekomne.

* Raskt serieopptak. Alle kameraer kan ta opp mange bilder bare ved å holde inn utløseren, men ytelsen varierer kraftig. Fra 2,5-3 bilder i sekundet er noe alle klarer, mens de bedre klarer 8-10 bilder per sekund. Det varierer også kraftig hvor mange bilder kameraet klarer å ta i denne modusen, før tempoet går ned. Denne funksjonen er grei å bruke når du ønsker å fange noe som beveger seg fort, eller bare for å ta mange bilder av for eksempel mennesker – da vil du i alle fall få ett bilde der motivet ikke blunker.

* Innebygd hjelp. For uerfarne fotografer er det veldig nyttig med innebygd hjelp i kameraet. Da slipper man å ha manualen for hånden for å betjene menysystemet og innstillingene. Norske menyer er en fordel, ettersom det er mye fremmedord og terminologi i forbindelse med fotografering.

* Ferdiginnstillinger. Dersom du ikke er erfaren og sikker på fotografering, kan ferdige innstillinger fra fabrikken være en god løsning. Mange kameraer har noen få på programknotten oppå kamerahuset, mens enkelte har mange flere «scene-innstillinger» for varierende lysforhold. Slik stiller kameraet inn innstillingene sine selv, ut fra hvilken scene du angir – fra landskap til fotografering i snøen.

* Redigeringsmuligheter. Mange kameraer har muligheter til enklere redigering av bildene. Om du ikke kan eller vil gjøre denne jobben på datamaskinen, kan dette være en grei løsning. Det skal imidlertid sies at redigering er aller best på datamaskinen. I tillegg krever redigering i kameraet at skjermen er god og stor.

* Stor og god LCD-skjerm. Alle kameraer har en innebygd skjerm som viser bilder og menyer. For å se på bilder, og ikke minst redigere dem, gjelder jo større desto bedre. I dag er de største skjermene på speilreflekskameraer på tre tommer med 920.000 piksler. Mange er godt lesbare, selv i direkte sollys.

* «Live View». Dette er å bruke skjermen som søker i sanntid. Denne funksjonen har vi hatt lenge på kompaktkameraene, men dette er nytt på speilrefleks. Nyttig når du må holde kameraet svært høyt eller lavt, slik at det ikke er praktisk eller mulig å bruke søkeren.

Lykke til med valget.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen