Teslas mobile verksteder skal ifølge Elon Musk kunne løse alle problemene med kø for service i Norge.
Teslas mobile verksteder skal ifølge Elon Musk kunne løse alle problemene med kø for service i Norge. (Foto: Tesla)

Vegdirektoratet om Teslas mobile verksteder: – De har ikke søkt

Men bekrefter at det har vært dialog.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Søndag skrev vi om norske Christian, som først ventet åtte måneder på en ny del til sin Model S, og deretter opplevde at verkstedet hadde bilens hans i 25 dager før det ble gjort noe med den. 

Historien er en av mange som florerer om ekstremt lang ventetid på service hos Tesla, og forrige uke gikk Tesla-sjef Elon Musk ut på Twitter og sa at nordmenn hadde god grunn til å være misfornøyde, men at Teslas mobile verksteder ville løse problemet. 

Venter på godkjenning

Han skrev samtidig at de ventet på tillatelse fra norske myndigheter til å benytte de mobile servicekjøretøyene, som stort sett har vært varebiler med fossil drivlinje, men hvor selskapet i år jobber med å bytte dem ut med ombygde Model S og X

 

– Ingen søknad 

Vegdirektoratet, som er den relevante godkjenningsmyndigheten i Norge, sier imidlertid at de ikke har mottatt noen søknad fra Tesla om mobile verksteder. 

– Vi har vært i dialog med dem og redegjort for regelverket og muligheten til å ta i bruk mobile verksteder, men vi har ikke mottatt noen søknad. Tesla har spurt om hva som må til og hva de behøver for å få godkjenning. Vi har gitt gode svar og vi imøteser en søknad som vi kan behandle raskt, sier pressesjef Kjell Bjørn Vinje i Vegdirektoratet. 

Han sier Vegdirektoratet først og fremst kontrollerer systemtilgang hvor fokuset er på å sette kompetansekrav for dem som skal gjennomføre denne typen kontroller og reparasjoner. 

– Vi er i mindre grad opptatt av hvor og hvordan det gjøres, sier Vinje. 

– Forskriften er ikke tilpasset 

Senioringeniør Ola Undheim i Statens vegvesen utdyper: 

– Generelt må en kunne si at verkstedforskriften ikke tar hensyn til mobile enheter i noen stor grad. Litt av problemet er at et verksted i forskriftene er definert som en konkret lokasjon med utstyr og de nødvendige tillatelsene fra kommunen, i tillegg til at teknisk leder alltid må være til stede for å se til at jobben blir gjort riktig. Det betyr at teknisk leder i praksis måtte vært ute for å gjøre jobben, eventuelt måtte vedkommende hatt samme kompetanse som teknisk leder, sier Undheim til Tek.no. 

Han sier forskriften skal revideres i høst, og at et av innspillene som er kommet er nettopp mobile verksteder. 

– Det er ikke tilrettelagt godt nok i dag, men det er mulig Tesla kan få godkjent en søknad likevel. Det kommer også an på hvilke operasjoner Tesla ønsker å utføre. Dette er for eksempel løst for EU-kontroller, hvor NAF har en egen semitrailer som kjører rundt og tar kontroller, sier Undheim. 

Tesla: – Konstruktiv dialog 

Kommunikasjonsrådgiver Nora Egenæs i Tesla Norge er på samme linje. 

– Det gjeldende regelverket er ikke laget for mobile servicetilbud, og åpner for veihjelpstjenester kun i begrenset omfang. Regelverket inneholder krav som generelt forutsetter at servicesentere som gjennomfører ordinære reparasjoner er lokalisert i en fysisk bygning. Dette er grunnen til at vi ikke har sendt en formell søknad for Mobile Service til Vegvesenet. Vi har imidlertid en konstruktiv dialog med myndighetene for å forstå hvordan vi kan utvide vårt Mobile Service-tilbud, slik at vi kan sikre at kundene våre får den beste mulige servicen, skriver hun i en e-post. 

I kvartalsrapporten for første kvartal i år skrev Tesla at de hadde rundt 300 mobile verksteder i drift i USA, og at disse tok seg av omtrent 25 prosent av servicehenvendelsene.

Nylig varslet Musk også på Twitter at det ville bli mulig å bestille en såkalt Mobile Service gjennom Tesla-appen, og at en Tesla-bil så ville kunne komme hjem til deg og reparere bilen uten noen form for papirarbeid. 

Norges beste mobilabonnement

Desember 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen