Varsler storkontroll av bredbåndsytelsen din

I 2015 skal Forbrukerombudet holde et spesielt godt øye med IKT-sektoren.

I Forbrukerombudets virksomhetsplan for 2015 fremgår det at IKT er ett av fire satsingsområder for året. Andre fokusområder er finans, hjem og fjernsalg.

– Forbrukerne blir stilt overfor stadig nye og kompliserte valg ved avtaleinngåelser på disse områdene. En dårlig avgjørelse kan få store økonomiske konsekvenser for den enkelte, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Forbrukerombud Gry Nergård vil passe på at de smarte hjemmene ikke pakkes inn i dumme avtaler.
Forbrukerombud Gry Nergård vil passe på at de smarte hjemmene ikke pakkes inn i dumme avtaler. Foto: Steinarr Sommerset

Det er nettopp privatøkonomien som ligger til grunn for ombudets prioriteringer. Ifølge Nergård utgjør IKT en så stor utgiftspost i nordmenns hverdag at sektoren helt naturlig peker seg ut som et satsingsområde for Forbrukerombudet.

– Innenfor disse områdene finner vi dessuten mange nødvendighetsgoder, det vil si ting vi opplever at vi absolutt trenger i hverdagen, sier Nergård.

Her er planen for 2015

Forbrukerombudets virksomhetsplan for 2015 finner du ved å følge denne lenken (PDF).

Koblingssalg og låste hjem

Et tema det har vært sagt og skrevet mye om i 2014, er det såkalte koblingssalget – det vil i denne sammenheng si kombinasjonen bredbånd og tv slik den markedsføres og selges av de store fiber- og kabel-tv-operatørene.

Selv om Canal digital har signalisert en kommende endring i sin praksis på området, er temaet på ingen måte ferdig debattert. Både Get og Canal digital sier seg nemlig uenig med Forbrukerombudets argumenter, og avviser at dagens praksis er ulovlig.

Ombudet gjør det derfor klart at lupen holdes over temaet også i 2015.

Men koblingssalg kan også finne sted på andre områder.

Ombudet frykter for eksempel at smarthjemmene skal bli arena for kreative koblinger mellom bredbånd og nye, attraktive tjenester.

– Det skjer mye spennende på hele området med tingenes Internett og smarte hjem. Og det er bra, for vi skal alle nyte godt av innovasjonen som finner sted. Vi som er en del av den kommende eldrebølgen vil sikkert sette pris på at dingsene våre gjør livet litt enklere og kanskje gjør oss i stand til å bli boende hjemme lenger, sier Nergård.

Hun presiserer at ombudet ikke ønsker å stå i veien for innovasjonskraften i bransjen. Samtidig er hun opptatt av at avtalene som følger i kjølvannet av alle de nye produktene skal være utformet på en skikkelig måte.

– Vi vil unngå innlåsende avtaler. Hva skjer for eksempel dersom du har inngått en avtale med fem års binding på en tjeneste knyttet til smart-hjemmet ditt og du etter et halvt år innser at tjenesten ikke var som forventet? spør hun.

Ombudet er blant annet opptatt av at de nye systemene fungerer slik at man kan bytte ut enkeltkomponenter, og ikke hele løsninger, dersom man ønsker å bytte leverandør eller foreta en oppgradering.

– Vi har tett kontakt med Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, Konkurransetilsynet og Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE). Sistnevnte fordi utrullingen av smarte strømmålere av enkelte bransjeaktører er definert som en hjørnesten i smarthjem-satsingen, sier Nergård.

Nestleder Bente Øverli i Forbrukerombudet mener hastigheten på bredbåndet er viktig for brukeropplevelsen. Derfor må den samsvare med budskapet fra markedsføringen.
Nestleder Bente Øverli i Forbrukerombudet mener hastigheten på bredbåndet er viktig for brukeropplevelsen. Derfor må den samsvare med budskapet fra markedsføringen. Foto: Kurt Lekanger

Sjekker farta på bredbåndet

Noe annet ombudet vil se nærmere på i 2015, er markedsføring av hastigheten på bredbåndet.

– Vi er opptatt av at det skal være samsvar mellom farta som markedsføres og den hastigheten man faktisk opplever som kunde, sier nestleder Bente Øverli i Forbrukerombudet til vårt søsternettsted Inside Telecom.

Hun varsler fartskontroller av mobilbredbåndet.

– I vinter kommer vi til å føre aktivt tilsyn med markedsføringen av hastighetene. Dette er viktig, for dekning og hastighet er konkurranseparametere som kan være helt avgjørende for forbrukernes valg. Et nettabonnement med for lav hastighet kan medføre at tilknytningen ikke fyller forbrukerens behov, sier Øverli.

Se hvordan det nye ekstremnettet på Oslo Lufthavn bygges:
Småceller, mange frekvenser og smart planlegging er stikkord når mobilnettet på Gardermoen skal bygges » (Ekstra)

Kommentarer (36)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen