Vanskelig forenkling

Forrige uke var en uke fylt av spennende prisnyheter fra mobiloperatørene i Norge. For det første ble en priskrig mellom småselskapene Ipea og One call avsluttet med at One call lanserte landets aller første gratisabonnement for mobiltelefoni. Dermed hektet de av vestlandskonkurrenten Ipea, for stort billigere enn gratis kan ting som kjent ikke bli. Dette er andre gang One call kommer seirende ut av en priskrig, etter at selskapet på tampen av fjoråret også vant priskampen mot konkurrenten Nutel.

One call har med dette etablert seg som den operatøren som strekker seg lengst for å holde posisjonen som Norges billigste mobilselskap, i hvert fall slik Post- og teletilsynet definerer billigst via sin priskalkulator på telepriser.no.

Kalkulatoren har for lengst fått status som det autoritative universalverktøyet fremfor noe når forbrukerne skal orientere seg i prisjungelen, noe slett ikke alle er like begeistret for. Det har ikke skortet på hverken kreativitet eller fingernemme kalkulatortryllerier etter hvert som ulike aktører har søkt å umyndiggjøre nettsiden og ramme dens orakelstatus.

Merkevaren Chess

Det andre fremstøtet vi så i forrige uke, var Chess’ forsøk på å gjenerobre noe av oppmerksomheten selskapet har mistet i løpet av det halvannet året som er gått siden pressesjonglør Idar Vollvik solgte selskapet sitt til Teliasonera.

Forut for sin sjarmoffensiv hadde selskapet alliert seg med medie- og reklamebyrået Futatsu Industries, og uttalelser til pressen avslørte at Chess skulle gå fra en prisfokusert reklamestrategi til målrettet merkevarekommunikasjon. Sagt på godt norsk er det en god stund siden Chess forlot intensjonen om å være den billigste tilbyderen på markedet, men det er ikke dermed sagt at de har sluppet taket i merkevareposisjonen som den billigste tilbyderen.

Dette kom tydelig fram da selskapets administrerende direktør, Per Christian Andersen, under en pressekonferanse i Oslo fortalte at 34 prosent av Norges befolkning oppfatter Chess som det selskapet som har de laveste prisene.

Han fortalte også at det i den viktige, prisbevisste og vanskelige målgruppen som består av de yngre mobilbrukerne, er hele 52 prosent som har det samme inntrykket. Det er betegnende for priskaoset i bransjen at selv den prisbevisste ungdommen holder fast ved sannheter som for lengst har gått ut på dato.

Vanskelig forenkling

Med dette som bakteppe lanserte Chess sin nye prisgaranti, et tiltak som en gang for alle skulle skjære gjennom slyngplanteteppet av prisstrukturer og mobilabonnementer og gjøre det enkelt for kunden å velge riktig.

Men garantien gjaldt bare én gang, medga Chess-sjefen da Mobilen.no spurte. Eller var det ”kontinuerlig og løpende også etter de første 6 måneder av avtaleforholdet med Chess”, slik det stod på selskapets nettsider, eller var det kanskje fakturaene for siste seks måneder hos din tidligere operatør og de første seks måneder som kunde hos Chess som var utgangspunktet for garantien, slik det stod et annet sted på de samme sidene?

Det samme kan det være, for etter én uke hadde Chess allerede endret på betingelsene for den nye, enkle garantien og konstatert at den kan prøves inntil fire ganger av alle nye kunder. Med seks måneders pålagt ventetid mellom hver gang, ga det garantien en funksjonstid på to år.

Men da hadde Forbrukerombudet allerede fått nok og satt foten ned. For på vestlandet satt Ipea og var forbannet over å bli skuffet av banen sammen med planterestene etter Chess’ og One calls machetehugg i prisjungelen, og mente at Chess-garantien brøt med markedsføringslovens bestemmelser mot villedende markedsføring. De klaget til ombudet.

Fire dager etter at Chess lanserte prisgarantien, sa Forbrukerombudet seg enig: Garantien er ulovlig, og markedsføringen av den må straks opphøre.

Av sine egne

Administrerende direktør i Ipea heter Ole Erik Norstad, og er tidligere viseadministrerende direktør i Chess. Det er ikke mange uker siden han begynte i sin nye jobb, så Chess har nærmest fått det av en av sine egne. Det gjenstår å se hvordan selskapet reagerer på utspillet fra Forbrukerombudet.

At One call bare to dager etter lanseringen av gratisabonnementet kan skryte av nesten 10.000 nye kunder, sier alt om telepriser.no. For det er på den arenaen Ipea, One call og andre billigaktører utkjemper sine kamper, og det er der kundene hentes.

Norge er et lite land med 30 mobiltilbydere. I bransjen mener alle i det stille noe om hverandre, og i all offentlighet noe om telepriser.no. Hvis vi kan gi et råd til mobilselskapene og medieselskapene som hjelper dem, må det være at de aksepterer at telepriser.no er kommet for å bli – sine mangler til tross.

Eller kanskje nettopp på grunn av manglene. For telepriser.no er enkelhet i praksis – noe forbrukerne tydeligvis setter pris på.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen