(Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)

Valve: – Utviklerne har skylden for VR-sjøsyken

Maskinvaren er ikke problemet, sier spillselskapet.

Et av de største problemene med VR-teknologien er det fysiske ubehaget mange opplever ved bruk av brillene, noe som inkluderer utviklere selv. Det har vært antatt at problemet er relatert til maskinvaren, men nå har en av VR-aktørene selv, Valve, benektet dette.

Som nettstedet Gamesindustry.biz rapporterer uttalte Valve at det er utviklerne som er ansvarlige for «sjøsyken» mange opplever. Valve, i samarbeid med HTC, står bak VR-brillene «Vive».

Ber folk om å anklage utviklerne

– Som forbrukere, anklag utviklerne. VR-brillene burde ikke gjøre dere kvalme. Det er ikke lenger maskinvarens skyld. Det er utviklerne sine valg som gjør dere syke. Fortell dem at dere ikke ønsker dette, sa Valve-medarbeider Chet Faliszek under den britiske spillmessen EGX nylig.

Valves Chet Faliszek mener maskinvaren ikke har skyld i sjøsyke-problemet. Bildet er fra et arrangement tidligere i år.
Valves Chet Faliszek mener maskinvaren ikke har skyld i sjøsyke-problemet. Bildet er fra et arrangement tidligere i år. Foto: YouTube

Faliszek pekte på at mange av grensesnittene som utviklerne lager er basert på bruk av tradisjonelle kontrolløsninger som tastatur og håndkontroller. Dette mener han i vesentlig grad kan bidra til kvalme fordi disse løsningene ikke representerer en naturlig form for interaksjon med den virtuelle virkeligheten.

Dette er årsaken til at flere har utviklet kontrollsystemer som sporer brukerens bevegelser og overfører disse til VR-verdenen. HTC har for eksempel laget et system som heter «Lighthouse», som består av laserprojektorer som sporer brukerens bevegelser innenfor et avgrenset rom.

Da vi testet Oculus Rift første gang, ble én i redaksjonen veldig kvalm: 
Les vårt førsteinntrykk av Oculus Rift »

Kan stamme fra forventninger

For øvrig antydet Faliszek også at mange simpelthen forventer at de kommer til å oppleve ubehag, allerede før de har prøvd brillene.

– Vi har folk som kommer inn og som ikke vil prøve demoene. I en gruppe på ti personer vil det alltid være noen som sier at de kommer til å bli syke og at de ikke kan gjøre det. Den forventningen er enten basert på noe de har sett tidligere eller noe de har hørt, sa Faliszek.

Andre mener imidlertid at sjøsyken faktisk har sammenheng med maskinvaren. I august meldte vi om forskere som påstår at ubehaget stammer fra at VR-brillene ikke kan ta høyde for øynenes naturlige endring i fokus, noe de ønsket å fikse på ved å utvikle en ny teknologi.

Oppløsning kan også ha noe å si: Canon har nå kastet seg inn i dansen med VR-briller som byr på ekstra høy oppløsning »

(Via Digital Trends)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen