Left 4 Dead 2 kjører raskere på Linux enn på Windows. (Bilde: Hardware.no)

Valve: Left 4 Dead 2 er raskere på Linux enn på Windows

Interne tester ga overraskende resultater.

For bare et par uker siden bekreftet spillhuset Valve at de jobber med å portere spillportalen Steam til Linux-plattformen.

Nå har de røpet resultatene til noen av de interne testene, som viser at Left 4 Dead 2 presterer bedre på Linux enn på Windows.

Raskere enn originalen

En av de største utfordringene Valve må jobbe med når de skal lansere spillene sine på Linux, er overgangen fra DirectX til OpenGL. OpenGL er åpent og plattformuavhengig, i motsetning til DirectX, som er forbeholdt Windows.

Nå forteller Valve at zombie-spillet deres Left 4 Dead 2 kjører bedre på Linux enn på Windows.

– Left 4 Dead 2 kjører på 315 FPS (bilder i sekundet) på Linux. At Linux-versjonen går raskere enn Windows-versjonen (270.6) føles som det er litt mot sin hensikt, med tanke på all den tiden vi har brukt på Windows-versjonen. Det sier likevel noe om kraften og effektiviteten til Linux-kjernen og OpenGL, skriver Valve på bloggen sin.

Oppgraderer Windows-versjonen

Linux-versjonen er altså et godt hakk raskere enn Windows-versjonen. Testriggen til Valve skal ha bestått av en Intel Core i7 3930K-prosessor, GeForce GTX 680-skjermkort og 32 GB minne. Det var nok for å presse ut hele 315 bilder i sekundet ved hjelp av OpenGL på Linux, mens i Windows 7 med DirectX fikk de "bare" 270,6 bilder i sekundet. Det er en ytelsesforskjell på omtrent 16 prosent.

Da Valve innså at maskinvaren faktisk kunne yte mer enn de hadde trodd da de jobbet med DirectX, tok de en runde med maskinvareprodusentene, og fikk presset DirectX-tallet opp til 303,4 bilder i sekundet. Det er uten tvil en merkbar oppgradering, men fortsatt treigere enn det Linux-versjonen klarte.

Skeptisk til Windows 8

Valves Linux-interesse har vært mye i nyhetene i det siste. Det var ikke lenge siden Valve-sjefen Gabe Newell langet ut mot Microsoft, og sa at Windows 8 vil bli en katastrofe. Hovedsaklig dreide kritikken seg om Microsofts applikasjonsbutikk, som Newell mente vil presse profittmarginene til applikasjonsutviklere altfor lavt, og mange vil bukke under.

For å slippe unna Microsoft-presset ønsker Valve nå å portere hele spillportføljen sin til Linux-plattformen. I tillegg ser Newell for seg at de omtrent 2500 spillene som er tilgjengelig i Steam-butikken i dag, vil finne veien til Linux-plattformen.

Første mål for Valve skal være å lage en fungerende Linux-versjon av Steam-klienten, i tillegg til å lansere spillet Left 4 Dead 2 for Linux-brukere. Så fort dette er på plass vil de fortsette å portere flere av sine egne spill. Tredjeparts-utviklere som distribuerer spillene sine via Steam vil måtte portere sine egne spill.

(Kilde: Sweclockers, Valve)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen