Valgets kval

Livsstilsmagasinet FHM skrev i sin forrige utgivelse: ”… Jon Fredrik Baksaas (konsernsjef, Telenor) unner seg et halvt statsbudsjett i lønn og bonuser, og hvor tar han pengene fra? Jo, som en omvendt Robin Hood stjeler han fra et av de fattigste land – og fredsprisvinner Muhammad Yunus – som gjennom banken sin har sørget for et lånesystem som faktisk får folk ut av nøden. Selvsagt måtte det en styrtrik drittsekk fra et kvalmt rikt selskap i verdens rikeste land for å stikke kjepper hjulene på noe slikt…”. 

Bildet er nok langt mer nyansert enn som så, men samtidig fikk det meg til å tenke på hva som er viktig for alle oss som bruker mobil. Bryr vi oss om hvem som leverer "summetonen" (nett-tilkoblingen)? Bryr det oss hvem som eier summetonen vi bruker?  Tydeligvis ikke. Så lenge det er den samme summetonen er det kun et prisspørsmål. Eller er det så enkelt? 

Telenor har mellom 50 og 60 prosent av markedet, det vil si at over halvparten av de som har en mobil med Telenor sin summetone. Kanskje ikke så rart at folket anser Telenor som den mest folkelige operatøren? Siden så mange har Telenor, så må de vel da være billigst? 

Nei. Billigst er de ikke, og de er heller ikke dyrest. Men det er flere mindre operatører som gir deg og meg billigere ringepriser. Grunnen til at Telenor har så stor andel skyldes nok heller en svært dyktig gjeng som har bygget opp et solid distribusjonsapparat. Utover de store elektronikk-kjedene som Expert, Elkjøp/lefdal, Euronics og Spaceworld eier Telenor forhandlerkjeder som Telering, Telehuset og Kjedehuset (Mobildata, Nordialog og Telekioskene). Disse selger mobiler i store volum og er med på å sikre Telenor sin andel av mobilkundene.
 
Content is king
Men hvis distribusjonen har så stor betydning, hvordan klarer da Hafslund eide Onecall å genererer nesten 30 000 nye kunder på noen få uker. De bruker mindre penger på annonsering enn Telenor, NetCom, Chess og Tele2. Onecall sier selv at de skal være billigst og enklest, noe de ikke er i skrivende stund. 

Onecall subsidierer ingen mobiler og satser ikke på innholdstjenester eller tilleggstjenester. Når Onecall troner på toppen av Telepriser.no så renner det inn med bestillinger. De av oss som er opptatt av å ha den billigste operatøren, tror at Telepriser gir svaret på hvem som til enhver tid er billigst. Slik er det ikke. Med dagens prisstruktur hos operatørene bør du unngå å klikke deg inn på Telepriser.no for å finne deg en ny operatør.
Men Onecall har klart å utnytte Telepriser på en god måte. Et relativt lite selskap, som Onecall er, har med en dyktig markeds- og salgssjef brukt penger på å subsidierer sine egne abonnement. Det betyr at de per i dag trolig taper penger på hver kunde de får. 

Du tror kanskje at dette er årsaken til at de har opplevd stort kundetilfang de siste ukene? Mulig, men heller ikke dette er nytt. De fleste billige dagligvarekjedene taper store penger på å selge bleier til småbarnsfamiler, men de tjener penger på alle de andre varene du kjøper. Dette har en del av operatørene adoptert og bruker dette bevist for å få opp kundevolumet. 

Enda mindre operatører som Ipea og Nutel gjør det samme. De har ikke hatt den samme tilstrømmingen av kunder som Onecall har hatt. Enda merkligere er det at flertallet av disse 30 000 kundene ikke kommer fra Telenor, men fra andre mindre aktører. Telenor er kjent i bransjen for å ha ganske rå ”win-back” (når en kunde har sagt opp sitt kundeforhold og skal flyttes til en annen aktør) konsulenter som nesten ikke skyr noen midler for å beholde kunden i Telenor sitt nett. 

Telenor satser i år mange millioner kroner på musikk og fotball. Innhold, innhold, innhold. De sponser omtrent alle musikkbegivenheter i sommer og satser på andre områder enn 95% av de andre operatørene. Mens andre slåss om å være billigst jobber Telenor med musikkbutikker, innholdstjenester og ”digital juice”.
 
Hva skal en velge?
Telenors største eier er staten. Gir det meg og deg en økt trygghet? Ja. Trolig vil ikke denne giganten forsvinne med det første. Er Telenor en kapitalist som benytter sin markedsmakt? Bør du derfor unngå å velge Telenor? Telenor var den første som leverte summetonen, da under et annet navn, og Telenor vil trolig levere summetoner og andre toner i tiår fremover. 

Men vil jeg anbefale mine foreldre å ha Telenor? Nei. 

Det er ikke noe galt med Telenor. De har god kundeservice, best distribusjon, bra oppfølging og masse tjenester (noen aktuelle og noen uaktuelle for min familie). Mine foreldre har hytte i Sverige, når da Tele 2 kan gi lik ringepris i Sverige som i Norge, så blir mitt valg for mine foreldre ganske enkelt. Hvis jeg bytter til Tele 2 kan jeg ringe gratis til mine foreldre gjennom å velge Tele 2 kompis. 

Men vil jeg bytte til Tele 2? Nei. 

Jeg benytter meg av bedriftsløsningen ProffNett fra Telenor. Dette er en løsning som er i hard konkurranse med NetCom sitt produkt; Trådløs Bedrift. NetCom valgte å forlenge løsningen så de lanserte fjorårets beste operatør produkt; Trådløs Familie. Vurderer så min bedrift å bytte til NetCom? Nei. Min IT-sjef mener at dekningen på kontoret er best i Telenor sitt nett. 

Med andre ord får jeg bedre summetone, i følge min IT sjef, hos Telenor enn hva jeg hadde fått hos NetCom. Det betyr at jeg er tilbake hvor jeg startet. Jeg har med andre ord ikke valgt operatør på bakgrunn av pris, innhold, distribusjon eller kundeservice. Jeg har en operatør som har bedre summetone på min arbeidsplass enn hva konkurrenten har. Dette var utslagsgivende for meg. 

Men når jeg er hjemme, hva da? Har jeg den beste summetonen der? Jeg aner ikke. Jeg har dekning i alle fall. Burde jeg teste dekningen hos NetCom på kontoret, slik at jeg er sikker på at min IT sjef har rett, og at han ikke har blitt overbevist av en ”win-back” konsulent hos Telenor? Burde jeg vurdert en bedriftsoperatør som Hello? De lover ekstremt god service på både terminaler og tjenester. Men er jeg ikke tryggere hos Telenor? 

Jo, det er jeg nok.
 
Håpløst
Hjalp dette deg å finne rett operatør for deg? Nei! 

Hvem kan så hjelpe deg? Vi i mobilen.no skal prøve å holde deg oppdatert og sørge for å fortelle deg om de du absolutt ikke bør velge, men til syvende og sist er det ingen andre enn du som kan finne ut av hvilken operatør som er best for deg. 

De som har gjort dette valget så vanskelig er de over 70 operatørene som nettopp ønsker deg som kunde. Mange av dem ønsker å ”gjøre en Vollvik” som det heter i bransjen. Det betyr å starte et lite mobilselskap og gjøre dette til et av Norges største, som Chess har blitt. Det mange av disse ikke har forstått er at det er en helt annen tid og ikke minst undervurderer de hvilken markedsmann Idar Vollvik egentlig er og hva han og hans team klarte å skape i Chess. 

I disse dager gjør operatører alt for å få deg som mobilkunde. Du får subsidiert summetone, subsidiert mobiltelefon, reklamefinansiert mobiltelefoner og reklamefinansiert summetone. Det finnes hundrevis av forskjellige prisplaner, og produktsjefene står i kø for å komme med nye kreative løsninger som skal løfte kundevolumet. Alle vil inn i dette markedet. Staten og de finansielle miljøene vil være operatører og levere deg en summetone som du kan ha med deg overalt. Noen vil starte nytt nett, slik at vi kan ha tre summetoner i stedet for to. Så hva bør du gjøre?
 
Ja takk, begge deler
Bør du velge den operatøren med billigst pris og best summetone? Ja, det bør du. Hvor du får billigst pris er det kun du som vet. Om du har slektninger spredt nedover Europa, kan kanskje Lebara Mobile hjelpe deg. Er du fra Bergen og laget er Brann, passer  Chess kanskje best for deg. Det finnes mange alternativer, men det kanskje Telenor har forstått bedre enn de andre operatørene, er kampen for å beholde kundene og ikke generere nye. 

I dagens marked er sannsynligheten for at du er kunde hos samme operatør om 18 måneder liten. Innen da har nok en dyktig selger overtalt deg til å bytte, og trolig har en annen selger prøvd å få deg til bli. 

Uansett hva du velger er sjansen for at du blir lurt minimal. Det er mer sannsynlig at operatøren lar seg lure av deg. 

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen