Test

Utfordreren Tomtom

Testresultater

Positive ting Medfølgende headset, god på ruteplanleggning.
Negative ting For mye informasjon på veien, vanskelig tastatur, dårlig lyd.0

Testresultater

Positive ting Medfølgende headset, god på ruteplanleggning.
Negative ting For mye informasjon på veien, vanskelig tastatur, dårlig lyd.0
Tomtom Rider kom på markedet som eneste utfordrer til Garmin Zumo som GPS for motorsykler. De satser friskt, men har enda litt forbedringer å gjøre før vi vil føle oss trygge med deres versjon på veien.

Godt arbeid med design
Tomtom Rider er designmessig et stykke godt håndtverk. Med enkle grep festes den til din motorsykkel, og var vi aldri redde for at den skulle falle av. Likevel går det kjapt å klipse av enheten når du tar den med innendørs.

Enheten er kompakt og god, og tåler både vind og vær. Den eneste knappen er selve av/på knappen på siden. Foruten denne betjenes hele GPS-en fra den trykkfølsomme skjermen. Enheten er utstyrt med en liten skyggekaster over skjermen slik at den beskyttes ekstra mot sollys, en løsning som fungerer bra.

Litt smått tastatur
Skjermen er ellers 3,5 tommer stor og trykkfølsomheten fungerer godt. Når du skriver inn adresser er knappene likevel litt for små og det er lett å trykke feil, spesielt om du har på hansker. Dette kan bli litt irriterende i lengden, men da er det i det minste nyttig at enheten gir deg forslag underveis til hvor du vil dra.


Tomtom Rider kunne tjent på større tastatur.

Ellers er menyen brukervennlig og enkel å forstå. GPS-en gir deg gode muligheter til å planlegge ruter og har et godt system for å legge til egne interessepunkt, som bensinstasjoner, overnatting eller egne kategorier som du selv kan skape. Enheten kommer selvfølgelig også med en rekke slike steder oppført som er svært nyttige.

Medfølgende headset
Enheten er ikke utstyrt med egne innganger for headset eller mikrofon, men det følger det med et eget, spesialutviklet Bluetooth-headset. Dette monteres enkelt på motorsykkelhjelmen og har mikrofon som plasseres perfekt foran din munn.



På denne måten kan du få god nytte av GPS-ens mulighet til tilkobling av telefon.


Tomtom har utvilsomt gjort et stort arbeid designmessig. Dessverre føler vi oss ikke like sikre når den skal vise oss veien. De gir rett og slett for mye informasjon, men ikke den vi trenger under selve kjøringen.

Flommer over av informasjon
Tomtom har valgt å legge inn mest informasjon under selve kartet. Her står det hvor lenge det er til neste avkjøring, farten din, forventet ankomsttid, nåværende tidspunkt, hvor langt det er til ankomst og hvor mange minutter dette vil ta. Det hadde holdt lenge om det stod når vi kom frem.

Slik det er nå blir det for mye informasjon og skriften for liten, som gjør at vi må titte lenge på skjermen for å oppfatte informasjonen. Dette blir et problem når du ligger på to hjul, og det hjelper heller ikke når Tomtom også forklarer hvor mange satellitter duer koblet til. Ikke veldig essensiell informasjon når du har kjørt deg vill.

Dårlig veivisning
Øverst i skjermen dukker det også opp informasjon av og til, men når det stod Gøteborg i det vi var midt i Oslo var denne informasjonen ikke fult så nyttig. Etter litt tankevirksomhet forstod jeg at det betød at vi skulle holde mot Gøteborg, problemet var at dette skiltet manglet der jeg kjørte. En enkel instruksjon "ta til høyre" hadde vært langt bedre.


Tomtom Rider gir deg mye informasjon, men kunne med god fortjeneste kuttet vekk mye.

Om Tomtom kutter noe av denne informasjonen og heller lar de viktigste punktene får mer plass, vil enheten bli langt mer brukbar på veien.

Problemer med lydoverføring
En annen lite positiv ting er enhetens lydinstruksjoner. Tomtom har et stort pluss ved at de har lagt ved et eget spesialtilpasset Bluetooth-headset, men overføringen av lyden er langt fra er god nok på veien. Det både skurrer og hakker innimellom, og når du må tolke instruksene du får blir det ikke enklere å følge med på veien. De samme problemene oppstod også når vi testet telefonfunksjonen - her har helt klart Tomtom en liten jobb å gjøre.

Andre småproblemer
I tillegg opplevde vi noen småproblemer på veien, som for eksempel at vi ble bedt om å ta en hel runde i rundkjøringer før vi kunne kjøre av. En annen gang opplevde vi at instruksene om å kjøre av kom 200 meter etter at vi hadde passert krysset. Dette gjorde oss mer utrygge enn sikre på veien. Opplysningene underveis er heller ikke overveldende.


Veldig godt kart
På den positive siden er kartet i GPS-en godt utviklet og du får hele tiden opplyst hvor du befinner deg og nærmeste nyttige steder som bensinstasjon, soveplass og kollektivtrafikk. Hva du vil se til enhver tid bestemmer du selv ,og det er tydelig at Tomtom har gjort en god jobb for å få kartet på plass. Om du vil velge en alternativ rute gir Tomtom deg gode muligheter og glitrende informasjon om hvor du kan ta turen.

Kartet kan også vises i 3D, men dette forbedrer ikke veivisningen vesentlig da bygninger på våre breddegrader ikke er lagt inn i dette systemet.


Tomtom gir deg muligheten til å velge mellom både 2D og 3D.

Enheten har cirka fire timers batterikapasitet, men kan uten problemer kobles til motorsykkelbatteriet for å forlenge dette.

Mangler litt for å nå toppen
Alt i alt er Tomtom Rider et godt produkt, men det gjenstår det noe jobb å gjøre med innmaten før vi føler oss trygge på veien. En oppgradering av lydoverføringen og rensing av informasjonen på skjermen vil vi gjerne se.

Enheten koster mellom 3.500 og 4.000 kroner i norske butikker. Tomtom kommer snart med en forbedret utgave av Rider og vi håper småproblemene vil være fjernet i denne.


Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen