USA innfører en regel som sier at litiumionebatterier ikke kan sendes som frakt på passasjerfly. Her en 747 fra United Airlines.
USA innfører en regel som sier at litiumionebatterier ikke kan sendes som frakt på passasjerfly. Her en 747 fra United Airlines. (Bilde: Shutterstock)

USA forbyr frakt av litiumionebatterier på passasjerfly


USA har allerede forbudt passasjerer å sjekke inn løse litiumionebatterier, men nå blir det også forbudt for selskaper å sende slike batterier som frakt på passasjerfly. Det melder The Verge

De introduserer også en regel som sier at batterier som sendes med fraktfly ikke kan sendes mer enn 30 prosent oppladet. Det kan bety slutten på at enhetene våre er fullt oppladede når vi pakker dem ut av eska.  

Fortsatt tillatt i håndbagasjen 

Regelen innebærer altså ingen endring for passasjerer, som allerede er forbudt fra å sende løse litiumionebatterier og nødladere i innsjekket bagasje. Det blir heller ingen endring på adgangen til å ta med seg elektroniske enheter og batterier i håndbagasjen.

Slik så den amerikanske luftfartsmyndigheten FAAs batteriregler for passasjerer fra 2016 ut. Løse litiumbatterier må altså fraktes i håndbagasjen. Foto: FAA

Batterier på 100 wattimer eller over vil dessuten fortsatt kreve spesialgodkjenning fra flyselskapet. 

– Denne regelen vil styrke sikkerheten for de reisende ved å adressere de unike utfordringene litiumbatterier gir for transporten, sier den amerikanske transportministeren Elaine L. Chao i en melding.  

Samme regler i Norge 

I Norge gjelder stort sett de samme reglene som i USA. Norwegian skriver for eksempel på sine nettsider

«Batterier (reserve/løse) til bærbare elektroniske apparater, inkludert litiummetall- eller litiumionceller eller -batterier, må fraktes i håndbagasjen. Litiummetallbatterier kan ikke inneholde mer enn 2 gram litium, mens litiumionbatterier ikke må være kraftigere enn 100 Wh. Enheter som i første rekke fungerer som strømkilder, f.eks. ladere, regnes som reservebatterier. Batteriene må være pakket individuelt for å unngå kortslutning. Hver person kan maksimalt ta med seg 20 reservebatterier.»

SAS henviser til den internasjonale luftfartsorganisasjonen IATA, som opererer med en foreløpig regel som samsvarer med dem USA nå innfører. De tillater ikke frakt av batterier på passasjerfly, og krever også at batteriene ikke må være ladet mer enn til 30 prosent på fraktfly. 

Samsung Galaxy Note 7 hadde en designfeil som gjorde at den negative elektroden i batteriet ble bøyd og derfor enkelt kunne kortslutte. Bilde: Reddit

Kortslutning kan gi brann 

Litiumionebatterier er et problem for luftfarten fordi måten de er bygget opp på gjør at de alltid har en liten risiko for såkalt «thermal runaway» - en kortslutning mellom anoden og katoden som gjør at temperaturen øker raskt og batteriet kan begynne å brenne.

Det skyldes som oftest at barrieren mellom katoden og anoden blir penetrert eller på annen måte ødelagt, og brann i litiumbatterier er gjerne også veldig vanskelige å slukke. Tenk for eksempel på hvordan en elbil brenner. 

Friskest i minne er nok uansett Samsungs Galaxy Note 7, som var konstruert slik at risikoen for thermal runaway var større enn vanlig, og en del enheter «eksploderte». Det fikk mange flyselskaper til å forby telefonen ombord i det store og hele. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen