Upopulære kanalpakker

De forskjellige leverandørenes tilbud til norske TV-tittere har vært tema for opphetet diskusjon i lengre tid, og forvirringen har vært stor blant mange forbrukere. I en ny undersøkelse utført av SIFO, med hjelp fra Norstat, viser det seg at kanalpakkene kommer svært dårlig ut i forhold til troverdighet.

Undersøkelsen er gjort blant 3.773 forbrukere fra hele landet. De tre hovedkriteriene var tillit til bransjen, mulighet til å sammenligne pris og kvalitet, og tilfredstillende klageforhold for forbrukeren. Skalaen de forskjellige bransjene er målt etter går fra en til fem.

Misnøye over kanalpakker
Blant de 40 bransjene som er med i testen kommer kanalpakkene helt nede på 34. plass, og til og med bransjen alle elsker å spøke med, bilverksteder, sniker seg inn på plassen foran. Med en score på tre av fem, er det tydelig at nordmenn er generelt misfornøyd med det innholdsleverandørene tilbyr i sine nåværende pakker.

Viasat vurderer fortløpende
Viasat har delt inn kanalpakkene sine etter interesseområder, og markedsjef Emil Hagan er ikke veldig bekymret over undersøkelsen.

- Vi lanserte våre nye pakketilbud i vinter, og har en litt annen inndeling av de forskjellige kanalene enn våre konkurrenter. Vi har en basispakke med de norske kanalene alle skal ha, samt fem pakker som gjenspeiler ulike interessekategorier. Vi bryr oss selvsagt om resultatene fra en slik undersøkelse, og vi vurderer kanaltilbudet vårt forløpende, sier Hagan til Teknofil.


Dyrt med enkeltkanaler
Hos Canal Digital har de selvsagt også fått med seg undersøkelsen, men føler at resultatet ikke stemmer overens med tilbakemeldingene de får fra sine egne kunder. En gang i året blir kundene spurt om hvilke endringer de ønsker, og ifølge informasjonsjef Cathrine Barth-Nossum, er tilbakemeldingene stort sett veldig positive.

- At forbrukere i SIFO-undersøkelsen er misfornøyd med selve TV-pakkene, kan ha mange årsaker, og det jobber vi med. At det kan være noe forrvirring rundt hva slags TV-innhold som er tilgjengelig er forståelig. For eksempel kan det være vanskelig å få oversikt hvilke TV-kanaler som tilbyr hva. Her er det stor informasjonsjobb for programselskapene. Et vesentlig poeng, og ofte oversett, er at uten TV-pakker ville vesentlige internasjonale kringkastere aldri vært tilgjengelige i Norden. Vi mener at TV-pakkene sikrer et godt mediemangfold og bidrar til norsk kulturbygging. Et stort flertall av internasjonale kanaler ville aldri gått inn i små språkmarkeder på enkeltabonnement, sier Barth-Nossum til Teknofil.

Tilbake til 80-tallet
Barth-Nossum i Canal Digital peker også på at innholdsleverandørene blir syndebukker, ettersom forbrukerne mener at alt hadde vært bedre hvis de kunne plukke fritt fra en smørbrødliste av kanaler.

- Det er en populær holdning å være mot TV-pakker, og å hevde at det er bedre å velge enkeltkanaler. Vi kan se hvorfor dette er en populær mening og derfor gjør vi stadige beregninger for å sjekke hvorvidt dette er mulig å gjennomføre. Mange tror de ville fått halvert pris og fritt kunne velge fra samme utvalg som i dag. Slik er det ikke. Konsekvensen for forbrukerne ville vært dramatiske. De ville fått en 80-talls-situasjon hva TV-kanaler angår, og prisen ville vært svært høy for den enkelte familie, fortsetter Barth-Nossum til Teknofil.


Cathrine Barth-Nossum hos Canal Digital mener valg av enkeltkanaler ville blitt altfor dyrt for forbruker.

Stor forvirring
TV-tilbudet er i stadig endring og det siste årets forandringer med nye HD-bokser og signaler, samt slukkingen av det vanlige bakkenettet har gjort at mange er forvirret. Derfor oppleves også tilbudene uoversiktlige.

- Vi får håpe at dette er startvansker for en ganske ny bransje. Kanalpakkene utmerker seg ved at det er den bransjen flest kunder er misfornøyd med, sier forsker Lisbet Berg i SIFO til nettstedet Kampanje.com.

Bransjeforeningen etterlyser mer info
Også hos bransjeorganisasjonen Norsk Kabel-TV Forbund har de fått med seg undersøkelsen, men savner mer bakenforliggende tall i forhold til resultatet.

- Jeg ser at kanalpakkene kommer dårlig ut, men jeg er litt usikker på hva det bunner i. Det sier undersøkelsen lite om. Jeg ser poenget hos kunden i forhold til friere kanalvalg. Det er noe alle selskapene jobber med, sier daglig leder Knut Børmer i Norsk Kabel-TV Forbund til Kampanje.

Get var ikke tilgjengelig for kommentar da Teknofil tok kontakt.

Les alt om de nye TV-tilbudene her.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen