Upålitelig IP-telefoni

IP-telefoni blir mer og mer utbredt rundt i verden. Denne billige måten å ringe på støttes av flere og flere enheter, og blir stadig enklere å bruke. Det er imidlertid ikke alle som ønsker teknologien velkommen med et smil. Det amerikanske helsevesenet er for eksempel lite tilfreds med den internettbaserte ringemetoden.

Finner ikke ut hvor samtalene kommer fra
Det skjer nemlig støtt og stadig at folk prøver å ringe nødsamtaler fra IP-telefoner, uten at de kommer frem. I tillegg opplever nødsentralene at det ofte ikke går an å spore hvem som ringer, noe som gjør det umulig å sende hjelp hvis samtalen blir avbrutt.

I vår beordret The Federal Communications Commission (FCC) at alle som tilbød IP-telefoni måtte få på plass full støtte for nødtelefoner. De to viktigste punktene var at alle som ringte 911 skulle komme frem til nærmeste vaktsentral, samtidig som det måtte bli mulig å spore hvor samtalen kom fra og hvem som ringte.

Tilbyderne av IP-telefoni har frist frem til 28. november med å få på plass full støtte for nødnummer. Etter denne datoen får ingen lov å ta inn nye kunder i områder der det er manglende kompatibilitet med vaktsentralene. Det kreves imidlertid ikke at eksisterende kunder frakobles nettet, selv om støtten ikke er på plass, noe de forskjellige tilbyderne fryktet at kunne skje.

Også problemer i Norge
Vi tok kontakt med operasjonsleder i Hordaland Politidistrikt, Sven Johannesen, som kunne fortelle at IP-telefoni fører til problemer også her i landet. - Vi mottar en rekke telefonsamtaler som kun viser internettnummer, og vi har dermed ingen muligheter for å spore hvor disse kommer fra. Vi opplever også at disse samtalene blir brutt, avslutter han.

Såvidt vi har kjennskap til foreligger det ingen krav om å utbedre støtten for nødsamtaler her i landet, til tross for at det også her er komplikasjoner.

(Kilder: CNN Tech, Hordaland Politidistrikt)

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen