Uønsket og ulovlig reklame

Det er ingen tvil: Ved markedsføringshenvendelser per tekstmelding eller bildemelding må avsenderen innhente forbrukerens samtykke på forhånd.

Selv om loven er klar opplever stadig flere å motta uønsket SMS- og MMS reklame, skriver Aftenposten.

- Jeg tror faktisk at en del av det seriøse næringslivet ikke vet bedre, sier Thon til avisen.

Plagsomt
Det skal litt til å gidde å ta seg bryet med å klage på en SMS. Det koster ikke noe å motta denne reklamen, og det tar kort tid å slette slike meldinger. Allikevel mottok forbrukerombudet i fjor og hittil i år 105 klager på SMS-reklame.

- Men disse klagene utgjør selvfølgelig bare en bitteliten topp av et stort isfjell. Fenomenet har stort og voksende omfang, og folk oppfatter det åpenbart som mye verre å få en uønsket SMS enn en uønsket e-post, sier Thon.

Han tror mye av grunnen er at det er lett å filtrere ut uønsket e-post. Det er en mulighet du ikke har med tekstmeldinger.

Du kan verken sette opp filter eller sperre innkomne SMS fra nummer du ikke ønsker skal komme i kontakt med deg, får vi vite i samtale med kundeservice hos Telenor Mobil.

Thon håper markedsføringsloven innskjerpes, slik at de som sender ulovlig SMS-reklame kan bli straffet.

- I dag kan vi bare gi en advarsel ved første gangs overtredelse av regelverket. Men da er jo allerede skaden skjedd. Vi trenger sterkere virkemidler, sier Thon.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen