Unødvendig avgift

Før i tiden betalte du startavgift på telefonsamtalene fordi koblingene måtte gjøres manuelt av Televerkets ansatte. I dag går dette automatisk, men du betaler fortsatt den samme startavgiften.

Tore Aarønæs er teleanalytiker i Norsk Telecom. Han peker på én enkelt grunn til at du fortsatt betaler for et arbeid som i dag ikke utføres av mennesker.

- Årsaken er at startprisen aldri er blitt angrepet. Operatørene har gode tider, det er bare å se på regnskapene. Startavgiften er med på å kamuflere den reelle ringeprisen, sier han til Dagens IT.

Det samme nettstedet har gjort beregninger som viser at Telenor og Netcom i fjor håvet inn over tre milliarder kroner bare på startavgifter. De to operatørene har tilsynelatende ingen betenkeligheter med å fortsette å kreve startavgift. Atle Lessum i Telenor Privat mener at startavgiften er uvesentlig for kundene.

- Folk er vant med startavgiften
- Folk er vant til at det koster noe å sette opp en telefonsamtale. Kundene er utrolig lite opptatt av startavgiften, minuttprisen er det viktige for dem, sier han.

Han får støtte av Netcoms kommunikasjonskonsulent, Nina Kersten Nilsen. Hun forteller at oppstartavgiften er en såkalt bransjestandard og en del av inntektsbildet.

- Dessuten er det ingen som legger merke til startavgiften. Det folk forholder seg til er hva sluttregningen er hver måned totalt sett, sier hun.

For å få en slutt på startavgiften må det muligens IP-telefoni over mobil eller en form for regulering av avgiften, mener Tore Aarønæs.

(Kilde: Dagens IT)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen