Unge voksne klager mest

18 prosent i aldersgruppen 18-29 år har klagd til butikken på mobiltelefonen det siste året.

Dette kommer frem i en stor spørreundersøkelse om forbrukerrettigheter og klageadferd gjennomført av Opinion for Forbrukerrådet.

Ser vi på befolkningen under ett, svarer ti prosent av 5000 spurte at de har klaget på mobiltelefonen sin siste år.

Forbrukerrådet er overrasket
– Dette er oppsiktsvekkende. Vi vet at det er mange som har trøbbel med mobiltelefonen sin, men at det skulle være så mange er overraskende, sier rådgiver Gyrid Giæver i Forbrukerrådet.

– Dette ville nok aldri blitt akseptert for andre produktgrupper som for eksempel fjernsyn og stereoanlegg. Kanskje sier det noe om at produsentene må teste telefonene bedre før de slippes ut på markedet.

Godtar feil
Overfor forbruker.no uttrykker Giæver forbauselse over at folk tilsynelatende har lettere for å akseptere feil på mobiler enn på andre elektroniske artikler.

En mulig forklaring er at den hyppige telefonsubsidieringen etterlater forbrukeren med en annen prisopplevelse for mobiler enn hva tilfellet er for annen brukselektronikk.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen