One Call gjør det sterkt blant 20 - 25-åringene. (Bilde: Elena Korenbaum)

Unge voksne digger One Call

Billigoperatøren One Call har det siste året slått seg sterkt opp. Gjennom aggresiv priskrig og tung markedsføring kan selskapet nå notere seg en markedsandel på 9 prosent av norske mobilbrukere - kun ett prosentpoeng bak markedsleder blant operatørene uten eget nett, Tele2.

21 prosent markedsandel

Men blant unge er One Call langt mer populær. I en undersøkelse gjort for bransjeorganet Telepress, gjengitt i Inside Telecom (krever abonnement), kommer One Call ut som den nest største operatøren i Norge for unge mellom 20 og 25 år. Rett bak Telenor kan One Call se langt ned til Netcom, som havner på tredjeplass med 16 prosent av markedet. One Call kan skilte med 21 prosent, mens Telenor ligger i tet med 24 prosents markedsandel.

Går en ned i alder til 15 til 19 år, snus derimot bildet opp ned. Her ligger Telenor desidert best an med hele 32 prosents markedsandel, fulgt av Netcom med 23 prosent. One Call har kun 14 prosent å vise til, og har dermed like mange kunder i denne aldersgruppen som Telenors Djuice-alternativ.

Thomas Sandaker, markedsdirektør i One Call, presiserer overfor Inside Telecom at selskapet ikke har satset spesifikt på ungdom, og at pris trolig er grunnen til at selskapet scorer såpass høyt. Det store gapet mellom unge brukere mellom 15 og 19 år og 20 og 25 år forklarer han slik:

– Vi har faktisk 18-årsgrense på abonnementene våre, sier han til Inside Telecom.

Misfornøyd: Øyvind Vederhus (Foto: Netcom)
Misfornøyd: Øyvind Vederhus (Foto: Netcom)

– Viktig målgruppe

Kommunikasjonssjef i Netcom, Øyvind Vederhus, liker dårlig at operatøren havner på tredjeplass i aldersgruppen 20-25 år, men tar samtidig tallene til etteretning.

– Vi må ta alle hint og signaler vi får på alvor. En mobiloperatør som ikke lytter vil ikke komme langt. Så vi må bli tydeligere blant unge, som er en viktig målgruppe for oss, at Netcom er et bra valg, sier han til Amobil.

Samtidig vil han ikke innføre krisetiltak for å legge One Call bak seg igjen.

– Dette er en prissensitiv aldersgruppe, blant annet med mange studenter. Vi kan ikke bli prisleder, fordi har langt større infrastruktur enn One Call, og abonnement med et større tjenestespekter og skikkelig kundeservice. Men våre produkt i dette segmentet, som Netcom Smarttalk, er konkurransedyktig, mener Vederhus.

– Ungdom opptatt av mer enn pris

Elisabeth Evjen, informasjonssjef i Telenor, er svært glad for at Telenor er ledende blant unge i begge aldersgrupper. Hun tror det er to grunner til at Telenor gjør det sterkt blant unge, til tross for at Telenor på folkemunne er mer kjent som den trauste operatøren for godt voksne mobilbrukere.

– Mange av disse kundene er nok medlem i Fri Familie-løsningen vår, og opplever nok derfor ikke at vi er noe dyrere enn One Call. I tillegg viser våre undersøkelser at ungdom også er opptatt av dekning, tilleggstjenester og kundeservice, ikke bare pris. Vi må ikke undervurdere unge menneskers evne til å ta helhetlige vurderinger, og det er denne undersøkelsen et godt eksempel på, sier hun til Amobil.

(Kilder: Inside Telecom, Netcom, One Call, Telenor)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen