(Foto: Andrey Popov / Simen J. Willgohs)

Unge mest utsatt for mobilreklame

Neste uke møtes mediabransjen i London for det årlige Mobile Marketing Forum. Blant sakene som står på dagsorden er reklame på mobiltelefonen, og en ny undersøkelse fra analyseselskapet M:Metrics vil nok bli diskutert.

Menn mest mottagelige

M:Metrics har nemlig gjennomført en verdensomspennende undersøkelse på mobilbruk som viser at mobilbrukere er langt mer mottagelig for reklamebudskap enn andre forbrukergrupper. Blant de som er mest mottagelige er menn mellom 18 og 34 år, som bruker mest tid på mobilen.

– Å nå aldersgruppen 18-34 år er en stor utfordring for annonsører, ettersom denne gruppen bruker mindre tid på andre medier som aviser og TV, sier Paul Goode, senioranalytiker i M:Metrics.

Det undersøkelsen som helhet viser er at de yngste også er de som bruker mobiltelefonen mest. 28 prosent av alle mellom 13 og 17 år bruker mobilen aktivt, med noe høyere andel menn enn kvinner. Dette er også den mest lukrative gruppen kunder å annonsere mot, ettersom de er mindre kritisk til reklame enn de som er eldre, har et stort gjennomsnittlig forbruk og vil være potensielle kunder i flere tiår.

Mindre kritisk til mobilreklame

Undersøkelsen viser også at folk lettere lar seg påvirke av reklame på mobilen enn andre steder. 9 prosent av de spurte sa de lot seg påvirke, mens tallene for konkurrerende medier er nede i 4 prosent.

At markedet har fått øynene opp for reklame på mobiltelefonen er ingen nyhet. Allerede finnes det tjenester som tar betalt i form av at brukeren mottar reklame, og lavprisoperatøren Nutel prøvde seg med delvis reklamefinansierte abonnement mot gunstige ringefordeler.

(Kilder: Mobile Tech News)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen