Elektriske sparkesykler som går i mer enn 20 kilometer i timen er ikke tillatt hverken på offentlig eller privat vei. Men unge menn er mest positive til syklene.
Elektriske sparkesykler som går i mer enn 20 kilometer i timen er ikke tillatt hverken på offentlig eller privat vei. Men unge menn er mest positive til syklene. (Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)

Undersøkelse: Unge menn vil ha raske sparkesykler

... men sju av ti nordmenn mener det er riktig å stoppe salget av de raskeste syklene.

For knappe to uker siden tok flere forhandlere av elsparkesykler sine raskeste sykler ut av salg. Sykler med maksfart på over 20 kilometer i timen er ikke tillatt i vanlig bruk i Norge - selv ikke på privat vei.

Komplett og Elkjøp faser helt ut noen av syklene, mens andre vil få etablert fartssperrer slik at de blir lovlige å bruke. Svenske NetOnNet har også skrudd av salget av de raske syklene, men de i tillegg undersøkt hva folk mener om disse farkostene.

Unge menn: delt på midten

Ut fra undersøkelsen kommer det kanskje ikke som noen overraskelse at unge menn er mest positive til syklene som nå er tatt ut av salg. I aldersgruppen 18-29 år er det hele 44 prosent av mennene som mener det er feil å stoppe salget av slike sykler, mens 47 prosent mener det er riktig.

Men undersøkelsen viser også at det på tvers av kjønn og aldersgrupper er relativt stor enighet om at det var riktig å stoppe salget. Sju av ti nordmenn synes dette var et riktig valg.

På totalen er det 16 prosent som mener det er feil å stoppe salget av sparkesykler som kan kjøre nord om 20 kilometer i timen.

Les vår samletest av elektriske sparkesykler her »

De yngste er skeptiske til salgsstopp

Undersøkelsen viser også at alder jevnt over påvirker resultatene. For når kvinnene er med er det fortsatt hele 34 prosent av nordmenn i aldersgruppen 18-29 år som synes det er feil å stoppe salget av syklene.

Dermed er en forholdsvis stor andel av de yngste positive til salg av sparkesykler med hastigheter over 20 kilometer i timen, og av dem er menn særlig positive.

Generelt mener bare ni prosent av norske kvinner at salgsstoppen er feil.

I Yougov-undersøkelsen har nettbutikken også funnet ut at folk som bor på de norske bygdene er de mest positive til salg av slike sykler, mens storbyene følger hakk i hæl. Det er de mellomstore byene og tettstedene som er minst positive til doningene.

Var forberedt på delte meninger

Peter Andersson er retailsjef i NetOnNet og sier de var forberedt på å finne delte meninger om syklene:

Peter Andersson, Retailsjef i NetOnNet Foto: Netonnet

– Funnene i undersøkelsen viser at det er en variert oppfatning rundt spørsmålet om fartssperre på elsparkesykler, da det spesielt varierer mye i alder og mellom kjønnene. Vi var forberedt på at svarene ville sprike, og det er grunn til å tro at holdningene kanskje avhenger av om du faktisk har kjørt en elsparkesykkel eller ikke, forklarer Andersson i pressemeldingen.

Han peker spesielt på at syklene som i dag har sperren på 20 kilometer i timen ofte er farkoster som ikke klarer å kjøre i makshastighet i bakkene.

– I et land med høye fjell og kupert terreng er dette et aspekt mange glemmer når diskusjonen om fartssperre sparkes avgårde, forklarer han videre.

Hjelper kunder som har fått for rask sykkel

Nettbutikken melder også at de så langt ikke har mottatt henvendelser om å begrense hastigheten på allerede solgte sykler, men at de vil bistå kunder som eventuelt måtte ønske det. I tillegg peker de på faren for at norske kunder kan tenkes å handle sykler utenlands om det norske regelverket tolkes for strengt. I Europa er 25 kilometer i timen en utbredt fartsgrense for elektriske sparkesykler.

Det lages imidlertid sykler som går enda mye raskere enn det.

I forrige uke forklarte Forbrukerrådet at kunder som har kjøpt sykler uten å få tydelig beskjed om at de ville være ulovlige å bruke ville ha krav på å få fikset sykkelen så den kom innenfor lovverket.

Måter å løse problemet

Varianter av slike fikser kan være at butikken installerer ny programvare som senker hastigheten på sykkelen, eller at de bytter sykkelen i en annen sykkel som det er lov å kjøre. Hvis ingen av delene er mulig å gjennomføre kan du be om å få kjøpet hevet.

I noen tilfeller har slike sykler vært solgt uten informasjon om annet enn hastigheten, mens i andre tilfeller har syklene vært solgt med påstand om at de kan brukes på privat vei. Den påstanden er feil - syklene er hverken lov på offentlig eller privat vei, med eller uten gjerde rundt.

I en del sammenhenger er heller ikke 20 kilometer i timen tilstrekkelig lav hastighet. Voi annonserte nettopp at de har senket makshastigheten på sine utleiesykler i enkelte byer i Norge og Sverige. Kjører du i parkområder eller på Karl Johan i Oslo vil syklene maksimalt gå i 6 kilometer i timen.

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen