Test

Ukens test av mobilspill

Android

Mytris (Mario Version)

Tetris har du sikkert vært borti. Tenk deg en modifisert versjon med plagsom Super Mario Bros-etterlignet musikk som gjentas i det evige mens du fortvilt prøver å plassere brikker med Super Mario-motiv på rett plass ved hjelp av en optisk styreenhet på Android-telefonen din som ikke er enig med spillet i det hele tatt. Dersom det høres fristende ut, bør du laste ned Mytris (Mario Version).

Det vi prøver å fortelle er at du bør være usedvanlig glad dårlig etterligninger av Super Mario Bros-musikken og ha en Android-telefon med navigasjonstaster før du får noen underholdningsverdi av dette spillet.

Om begge disse er i boks er det ingenting i veien for å prøve spillet, men i utgangspunktet vil vi heller anbefale andre Tetris-versjoner uten skjærende korte musikksnutter som gjentas til du og alle rundt deg går av hektene. Alt det dette spillet tilbyr deg på toppen av vanlig Tetris utløste bare irritasjon hos undertegnede og uskyldige kollegaer som til slutt krevde bruk av hodesett i denne spilltesten.

Trap!

Spillet Trap! minner om et spill undertegnede har spilt på Windows 95 veldig mye, men navnet har gått i glemmeboken. Uansett vekker Android-spillet gode minner, og er nesten like morsomt som det var den gangen.

Du har en kvadratisk 2D-verden med fire vegger å forholde deg til, og en rekke baller i fart oppfører seg som om det er vakuum og ingen tyngdekraft i rommet samtidig som ingen energi overføres til veggene. Det vi vil frem til er altså at de spretter rundt veggimellom uten å miste fart eller gå mot uventede retninger.

Oppdraget ditt er å avgrense områdene disse ballene spretter på. For å gjøre det drar du fingeren over skjermen for å sette opp en vegg, og veggen utvider seg i begge retninger fra der du satt fingeren først. Mens veggen settes opp må ingen baller treffe den. Du kan sette opp vegger vertikalt eller horisontalt.

Hvis det er baller på hver side av veggen, blir veggen du setter opp en skillevegg. Hvis det ikke er noen baller på den ene siden av veggen, blir alt i dette området til jord eller vann. Det er altså det du vil dekke størst mulig deler av bredde med.

Spillet er underholdende i seg selv, og når du streber etter nye rekorder kan det for gå over til å bli en liten avhengighet som fører til at enkelte nødvendige gjøremål i hverdagen begynner å ta lengre tid enn normalt. Anbefales!

Crazy shells

Crazy shells er basert på et konsept kjent fra gater i større byer og som helt sikkert har rot langt tilbake i tid. Her dukker det opp et flertall skjell på skjermen (tre eller flere), og en av skjellene har en perle under seg. Skjellene flytter seg dernest rundt på skjermen, og du skal trykke på det skjellet perla ligger under etter maskinen er ferdig med å blande dem.

Etter hvert som vanskelighetsnivået øker, øker også antalle skjell, algoritmen som brukes for å flytte skjellene blir mer avansert og de beveger seg fortere. Det gjør at du må konsentrere deg stadig mer for å holde øye på det skjellet perlen ligger under. Dersom du bommer, har du tapt og må begynne på nytt.

Spillet prøver ikke være noe mer enn det det utgir seg for å være, og er heller ikke spesielt underholdende i lengden. Om du streber etter gode rekorder kan det likevel gi noen minutter underholdningsverdi.

Iphone

Finger Physics

I det siste har fysikkbaserte spill blitt en stor greie. Indie-spillet World of Goo må ta sin del av æren for å ha satt i gang trenden, og svært mange har kopiert mekanikken i akkurat dette spillet.

Finger Physics fungerer likevel ikke helt på samme måte. Her dreier det seg om å stable ting i høyden. Vi får servert geometriske former fra toppen av skjermen. Disse skal plasseres oppå hverandre, og målene endrer seg litt fra brett til brett.

Det som er likt fra brett til brett er at byggverket man ender opp med til slutt må være stabilt nok til at ingen deler faller av det før klokka har rukket å tikke fem sekunder.

Dersom det likevel er vanskelig å få byggverket stabilt nok behøver ikke et byggverk å holde seg stabilt i mer enn fem sekunder. Man kan altså kalkulere med at bygget holder seg oppe akkurat lenge nok til at klokka ringer godkjent.

I noen brett blir man tildelt veldig kompliserte former. Her er gjerne det eneste målet å få bygget til å holde seg stående lenge nok så fort alle klossene er plassert. I andre brett skal man bygge til en angitt høyde. I disse brettene er det gjerne noe enklere klosser man får utdelt.

Finger Physics er en vanedannende puzzle-variant som koster 6 kroner på App Store.

Zombie Wonderland

I Zombie Wonderland skal man skyte på zombier. Man blir tildelt et hus og en hagle, samt en rekke svært utsatte vinduer som skal forsvares med liv og helse.

Her kommer det grønne zombier snikende i tur og orden, og man skal kverke dem før de slipper inn i huset. Om de mot formodning slipper inn i huset kan det hende man fortsatt rekker å kverke dem.

Problemet med å slippe zombiene inn er at man plutselig kan få dem litt for nært på livet, og da mister man helse. Klarer man å kverke dem innendørs skaper det også et salig rot som man blir nødt til å rydde opp.

Forsvarer man huset til veis ende uten å ha ryddet opp etter seg blir man trukket i poeng.

Spillet har en noe utradisjonell utforming. Huset man er i er tredimensjonalt og snur seg etter hvilken retning man skyter i. Skytingen foregår ved å trykke på zombiene som kommer. Noen zombier trenger mange skudd, mens enkelte av dem er mer pinglete og gir seg etter kun et smell fra muskedunderet.

Til hele 6 kroner i App Store byr dette spillet på umiddelbar underholdning. Noen omfattende historie fins ikke, og man slipper å trykke for mye før man er i gang med spillet.

Se våre andre spilltester

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen