Ukens spillanmeldelser

Det er på tide å summere opp ukens spillanmeldelser fra vårt søstermagasin Gamer.no, og denne gangen kan du glede deg over alt fra gitarhelter til rå bilkjøring, krigsscenarioer i flere versjoner og god gammeldags ”skyt-en-alien”-glede.

Vi har i uken som var anmeldt hele sju ulike spill, og her får du oversikten over de feteste og ikke fullt så fete nyhetene i spillverdenen.


Anmeldelse: Operation Flashpoint: Dragon Rising
Plattform: PC
Karakter: 7/10

Operation Flashpoint: Dragon Rising er den offisielle oppfølgeren til det svært gode Operation Flashpoint: Cold War Crisis, som kom ut for drøye åtte år siden. Spillets undertittel peker på selve settingen for krigføringen du skal gjennom. En flott introduksjonsvideo forteller historien til den fiktive øye Skira utenfor kysten av Øst-Russland, som har hatt ulikt eierskap opp gjennom årene. Etter at det har blitt funnet store mengder olje i området tilknyttet denne øya, oppstår det en konflikt mellom Russland og Kina om hvem som har den formelle retten til landområdet og dets rikdom.

Spillets mekanikk, spillbarhet og hånlige nådeløshet er et herlig avbrekk i hollywoodifiseringen av krigsspillsjangeren. Det er likevel for krevende til å være morsomt eller avslappende, da det først og fremst er et spill som er givende for mennesker som er glad i krigsspill og militært materiell.

Les hele den omfattende testen av Operation Flashpoint: Dragon Rising på Gamer.no.

Anmeldelse: Forza Motorsport 3

Plattform: Xbox 360
Karakter: 9/10



Forza Motorsport 2 la lista høyt for konkurrentene når det kom ut i juni 2007, så høyt at det fortsatt besitter en ubestridt plass blant de absolutt beste bilspillene, uansett konsoll. Og etterfølgeren skuffer ikke. Forza 3 slår regelrett knockout på alt av konkurrenter. Fysikkmotoren er suveren, og løfter kjørefølelsen til nye høyder. Utvalget av biler og baner er upåklagelig, oppgraderingsmulighetene imponerer og det hele leveres silkemykt i 60 vakre bilder i sekundet.

Karrieredelen er enorm og alt ligger til rette for en skikkelig fartsfest på Xbox Live. Turn 10 har tatt små, men viktige skritt videre på praktisk talt alle viktige områder. Resultatet er et spill det virkelig gnistrer av. Ja, vi skulle gjerne sett bedre skademodellering og litt mindre aggressive motstandere, men det overskygges fullstendig av kvalitetene. Tidenes beste konsollracer? Meget mulig.

Les hele den omfattende testen av Forza Motorsport 3 på Gamer.no.

Anmeldelse: Gran Turismo

Plattform: PSP
Karakter: 7/10



Lyst på bilspill i bærbar størrelse? Her har utvikleren lykkes i å fange Gran Turismo-følelsen i det bærbare formatet til Playstation Portable. Spillet ser ut som og føles som Gran Turismo og kjørefølelsen lener helt klart mot det simulatorpregede. Fysikken gjør at du føler at det faktisk er en bil du kjører her, og sentrifugalkraften gjør så absolutt jobben sin i svingene. Det er ganske utrolig at den lille konsollens skjerm klarer å bli omgjort til frontruta på en bil, det føles rett og slett helt riktig!

Gran Turismo PSP leverer en flott kjøreopplevelse med uhyre masse innhold. Kjørefølelsen er kanskje ikke perfekt, men det tenderer så absolutt mot det vi kan kalle simulatorpreget underholdning. Bilutvalget er utrolig, og de mange utfordringene du får er nærmest avhengighetsdannende. Da er det synd at enspillerkampanjen så til de grader mangler retning og form. Her faller spillet noe i kvalitet, det blir noe rotete og blast i lengden. Likevel tar det ikke vekk det faktum at Gran Turismo på Sony håndholdte er et godt bilspill.

Les hele den omfattende testen av Gran Turismo på Gamer.no
.


Anmeldelse: Dead Space: Extraction
Plattform: Wii
Karakter: 7/10



«Rail shooters» er en undersjanger av skytespill hvor du kontrollerer siktet, mens bevegelse av spillfigur og kamera styres av maskinen. Denne sjangeren hørte hovedsakelig hjemme i arkadehallene, og gikk nesten i glemmeboka etter hvert som hjemmekonsoller ble mer populære. Men med Nintendo Wii har disse fått en renessanse.

Dead Space: Extraction starter kort tid før hendelsene i originalspillet. På gruveplaneten Aegis VII har kolonister oppdaget en rød monolitt med merkelige innskrifter. Monolitten er tilfeldigvis prikk lik den som beskrives i tekstene til en religiøs gruppe, og uro begynner å spre seg gjennom kolonien. Vi sliter litt med å sette en endelig karakter på Dead Space: Extraction. På den ene siden er det for lett, og fokuserer ofte for mye på historiefortelling i en sjanger som ikke helt passer til denslags. På den andre siden er det alltid gøy å skyte Necromorpher, og det underholdende og varierte våpenutvalget makter til en viss grad å veie opp for mangelen på en solid utfordring.

Les hele den omfattende testen av Dead Space: Extraction på Gamer.no.


Anmeldelse: Twin Sector
Plattform: PC
Karakter: 5/10



I Twin Sectors dystre fremtid har menneskene virkelig rotet det til. Jordkloden er ubeboelig, og den eneste måten å overleve på er å lagre de siste restene av menneskeheten i kryosøvn, i et anlegg dypt under jorden. Man får selvsagt ikke plass til alle, så man fokuserer heller på eliten. De beste av oss er de som, om mange herrens år, skal våkne opp igjen og kolonisere planeten på nytt.

Twin Sector er et spill som har potensialet til å nå store høyder. På samme måte som Valve-klassikeren Portal leverer det intelligente og intrikate nøtter, og situasjoner som føles virkelig tilfredsstillende å overkomme. I motsetning til Portal sliter det imidlertid veldig med vanskelighetsgraden. Det er rett og slett alt for frustrerende til tider, med et stort fokus på prøving og feiling. Det hjelper ikke at feilingen innebærer døden, og en lang lastetid før du kan prøve – og feile – igjen. Jeg vil ikke dømme dette spillet nedenom og hjem – det har mange fine lyspunkter. Men vær oppmerksom på at utviklerne gjør nesten like mye feil som de gjør rett.

Les hele den omfattende testen av Twin Sector på Gamer.no
.



Anmeldelse: Order of War
Plattform: PC
Karakter: 7/10



I Order of War er fokuset på andre verdenskrig, men mest på action, spektakulære angrep fra eksterne enheter og filmatiske slagsekvenser. Likevel snakker vi om et sanntids strategispill. Kampanjedelen er delt i to, der du enten spiller amerikanere og deres innmarsj i Frankrike eller Tyskernes forsvar av østfronten.

Order of War er lett å lære og lett å like. Spillet hopper på en måte etter World in Conflict, der fokuset er like mye på hektisk action som strategiske avgjørelser. Enspillerkampanjen er delt, slik at du kan spille både amerikanerne og tyskerne i kjente slag. Måten du hele tiden må kjempe om kontrollpunkter og be om forsterkinger sørger for non-stop krigføring der du må ta hensyn til hvilke enheter du bruker til hva. Enkelte problemer er det, slik som dårlige veivalg hos enkelte enheter og en litt tynn flerspillerdel, men det forhindrer ikke at Order of War er fornøyelig spill. Andre verdenskrig er i hvert fall langt i fra død i spillsammenheng, det er helt sikkert.

Les hele den omfattende testen av Order of War på Gamer.no
.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen