Ukens feteste spill

Vårt søstermagasin Gamer.no har tilbrakt store deler av forrige uke på spillmessen Gamescom i Köln, og har fått spilt seg gjennom de største spilltitlene som er på vei.

Den nye ledende, europeiske messa var en kjempesuksess, og tre journalister løp rundt for å få med seg alle nyhetene og foredragene.

Dermed fikk de også lagt fingrene på noen av de mest etterlengtede spillene der ute, lenge før vi vanlige dødelige kan gå og kjøpe disse i butikken. Her er deres mest spennende sniktitter.


Her kan du lese alle reportasjene fra messen.


Dead Space: Extraction
Plattform: Nintendo Wii

Denne Wii-oppfølgeren til Dead Space er naturlig nok langt fra like pent som Dead Space er på PC og de to andre konsollene på markedet. Spillet er likevel et veldig pent spill for Wii å være, og ivaretar miljøene og fiendene i skrekk-universet på en veldig god måte.

Det som bli ekstra interessant å finne ut av, er hvordan lydbildet blir. Denne delen var ingenting annet enn en maktdemonstrasjon i Dead Space, men det høye støynivået på Gamescom gjorde det helt umulig å danne seg noe inntrykk på denne fronten.

Om du elska Dead Space, og ikke har noe imot å ta en tur tilbake til romskipet Ishimura, om enn i et helt annet format, ser det absolutt ut til at du har all grunn til å glede deg til Dead Space: Extraction.

Les hele sniktitten på Gamer.no.


Singularity
Plattform: PC/PS3/Xbox 360


Plaget av tidsklemma? Den blir aldri et problem i dette spillet. Etter litt spilling i Köln føles Singularity som en salig blanding av BioShock, Dark Sector og Timeshift. I utgangspunktet er det et klassisk førstepersons skytespill, men det har en fiffig vri. Du kan nemlig manipulere tiden, men kun på gjenstander og fiender. Slikt åpner mange dører gameplaymessig.

Raven Software vil gi deg et spill med en skikkelig kald krig-følelse, og det hele har sitt utspring på 50-tallet. Sovjet har nemlig et eksperiment på gang, på en øy langt ute i havet. Dessverre går alt veldig galt, og et stoff kalt Element 99 spres ukontrollert over øya. Dette stoffet manipulerer selve tiden, og frembringer ekle fiender som mer enn gjerne dreper alt de kommer over.

Raven har ikke funnet opp kruttet på nytt med sitt Singularity, men man har muligens kommet frem til en litt alternativ oppskrift. Tidsmanipuleringen av objekter og fiender er spennende, selv om den også er noe begrenset. Spillet er stemningsfylt og det virker å lykkes med at du hele tiden vil komme deg videre for å finne ut hva som skjer. Så blir det spennende å se om den omhyllende historien holder mål, eller om vi nok en gang får servert en platt ramme til et ellers lovende skytespill.

Les hele sniktitten på Gamer.no
.


Dead to Rights: Retribution
Plattform: PS3/Xbox 360


Hvor macho har du egentlig hatt sjansen til å være? Vi kan starte i et velkjent scenario: Du springer, som den bolerhelten du er, ned en grusvei. Kulene suser forbi deg, og du slenger deg bak en murkant. Puss og småstein flyr mens kuleregnet gradvis bryt ned betongen, og du innser du kanskje må gå hardere til verks. Du skyter noen kuler mot fienden, og gir hunden din beskjed om å gå til angrep. Han spring framover, bykser mot en skrekkslagen fiende, og røsker ut pusterøret.

Det enkle faktum er at Dead to Rights: Retribution imponerer stort. Du står helt fri til å angripe en situasjon slik det passer deg. Du kan legge deg i skjul bak gjenstander som gradvis blir øydelagt, eller du kan storme på alt du kan. Kampsystemet er fullstendig retningsbasert, noe som lett kan gjøre hver møte mellom hovedpersonen Jack – og Shadow, hunden hans – til ei unik opplevelse for hver person som spiller det.

Les hele sniktitten på Gamer.no.



StarCraft II: Wings of Liberty
Plattform: PC


StarCraft II er fremdeles et spill som opererer under et gammelt strategispilldesign, og nyere titler som World in Conflict, Company of Heroes samt Men of War føles derfor som mer spennende spill. Det er imidlertid et kraftig «men» her.

Til syvende og sist handler alle spill om gameplay og graden av tilfredsstillelse du får når du spiller dem. En spillmekanikk kan være så foreldet som den bare vil – hvis spillet er morsomt å spille, er det teknologiske fundamentet fullstendig ubetydelig. Når jeg ser hvordan spillet tar seg ut under årets Blizzcon, er det så flott og velpolert at det for min del ble den store overraskelsen på hele messen.

Det er lagt vekt på mer historiefortelling, og valgmuligheter kommer også sterkt inn i spillet når du befinner deg mellom slagene. Du kan oppsøke et laboratorium, en kafé, et våpenlager eller selve broa mens du befinner deg på Hyperion. I laboratoriet kan du bruke penger på å finne de andre rasenes svakheter. I kafeen er det for eksempel rom for å leie ulike grupper av leiesoldater, mens du i våpenlagret kan oppgradere dine våpen og teknologier. Fra broen velges hvilke oppdrag du vil spille, noe som forteller at det er valgfrihet også på dette punktet.

Penger er den viktigste økonomien i det man nesten kan kalle StarCraft IIs integrerte rollespill. De glade grønne tjenes ved å utføre ulike oppdrag som innebærer kriging. Jeg synes hele systemet så svært interessant og lekkert ut, og det er ingen tvil om at dette kommer til å gjøre enspilleropplevelsen i spillet mye sterkere.

Les hele sniktitten på Gamer.no.


Dante's Inferno
Plattform: PS3/Xbox 360


Dante's Inferno er på ingen måte originalt, men det er definitivt et spill som tar veldig mye veldig langt. Det skulle egentlig bare mangle, når sulamitten utspiller seg i det ene laget av Helvete etter det andre. I rolla som Dante må du hogge deg veg gjennom endelause skarer av demonar, og det på en måte som vil få Kratos til å nikke fornøyd i takt med slaga. Det er ingen tvil om at dette spillet har mykje til felles med storebror God of War, men det er heller ikke noe utviklerne orker å legge skjul på.

Faktumet er at en halvtime med Dante's Inferno er over før den har begynt. Det er et fyrverkeri av blodfylt action, og det er uhorvelig moro. Dante spring rundt med en enorm sigd, og han hogger ned det meste som hogges kan. Spelet later til å ha nok av komboangrep å bryne seg på, og samtidig noen små, men halvveis unike element.

Les hele sniktitten på Gamer.no.


Call of Duty: Modern Warfare 2

Plattform: PC/PS3/Xbox 360


Det første Modern Warfare ble en dundrende suksess, både hos kritikere og i butikkene. Spillet brøt med den sedvanlige andre verdenskrig-setttingen i Call of Duty-serien, og var med sine moderne konflikter et svært friskt pust. Nå er det altså klart for Moderen Warfare 2.

Det vi fikk se av menyene viste fem episoder med fem brett hver. Disse er delt opp i tre vanskelighetsgrader, der den letteste gir deg én stjerne og den vanskeligste tre. Disse stjernene bruker du til å låse opp nye brett.

Vi fikk spille et fengselsbrett fra russiske Gulag, og dette er uhyre intenst! Det var ikke bare mange fiender på dette brettet, de angriper fra ulike posisjoner og høyder også. Noen står oppe i etasjen over deg, med fri utsikt til omtrent hele området du kan bevege deg på. Andre angriper forfra, med granater, kuler og opprørskjold.

Det var ikke veldig mye som ble vist fra Call of Duty: Modern Warfare 2 under Gamescom. Kun modusen Special Ops var tilgjengelig for testing, men denne virker til gjengjeld ganske så interessant. Øyner vi en ny flerspillerklassiker?

Les hele sniktitten på Gamer.no.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen