UberBLACK skal være en premiumversjon av den vanlige Uber X-tjenesten som er i drift i USA. Selskapet lover at du vil bli hentet av heftige luksusbiler, som Mercedes S-klasse. (Bilde: Fingerhut / Shutterstock.com )

Uber lanserer limousin-tjeneste i Oslo

Klart ulovlig, ifølge statssekretær Bård Hoksrud.

Taxi-utfordreren Uber sendte i dag morges ut en pressemelding, der det går frem at selskapet nå setter i gang tjenestene sine i Oslo. Uber har flere tjenester, men de som lanseres i hovedstaden går under navnet UberBLACK og UberPOP.

UberBLACK er en ren transporttjeneste som skal foregå med biler i det øvre prissjiktet. Ifølge pressemeldingen kan du forvente å bli møtt av Mercedes E- og S-klasse, samt Tesla og BMWs toppserier. UberPOP er en litt annerledes tjeneste, og handler rett og slett om deling av biler mellom folk som skal samme vei. Begge deler styres gjennom Ubers mobilapper som er tilgjengelige på iOS og Android.

Høyere standard enn Uber X

For deg som har brukt konseptet tidligere, skiller det seg noe fra Uber X, som er den dominerende løsningen i USA. Her er ikke kravet til bilstandard like høyt som for UberBLACK.

Selskapet har allerede et nærvær i blant annet Paris, Brussel og Berlin, og Ubers inntreden på det Europeiske markedet har ikke gått ubemerket hen. I Berlin ble tjenesten senere forbudt, mens Taxi-næringen i Paris har streiket mot det de mener er urettferdig konkurranse. The Verge meldte i januar at en Uber-bil hadde blitt angrepet av sinte menn som kastet maling og stein på den, etterfulgt av forsøk på å komme seg inn i bilen. En annen bil tilknyttet tjenesten skal ha fått dekkene skåret opp.

Hverken norsk Taxi-næring eller statssekretær i samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud (Frp), er spesielt positive til nyetableringen, og uttaler seg kritisk til Dagens Næringsliv.

  – Vi har ikke hatt noen dialog med Uber, og stiller oss uforstående til at det de driver med kan gjøres lovlig, forklarer Glenn Tuxen som er leder for Norges Taxiforbund i Oslo. Han presiserer likevel at konflikter vil tas opp juridisk, og ikke gjennom håndgemeng, slik som i Paris.

Bård Hoksrud mener Ubers tjeneste i Oslo er ulovlig.
Bård Hoksrud mener Ubers tjeneste i Oslo er ulovlig.Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Hoksrud: – Helt klart ulovlig

Hoksrud beskriver satsingen som «helt klart ulovlig», og refererer til kravet om kjøreseddel for å drive persontransport mot betaling. Uber selv forteller til avisen at de ønsker å utforske hva som kan gjøres innenfor det norske lovverket, og at de vurderer å engasjere en tredjepart til å finne ut av dette.

Den norske Uber-lanseringen sammenfaller med lansering i Danmark. Der har myndighetene allerede rukket å anmelde selskapet, ifølge avisen Børsen. Både UberPOP og UberBLACK strider mot det danske lovverket, heter det i en uttalelse fra Trafikstyrelsen.

I Danmark skal også tjenesten Haxi være anmeldt av samme årsak. Haxi er for tiden etablert i Norge. Det har stormet rundt også denne tjenesten, men foreløpig kjenner vi ikke til at myndigheter har foretatt seg noe aktivt mot den her i Norge. Selskapet er imidlertid anmeldt av både Taxiforbundet og Norsk transportarbeiderforbund.

I juni meldte Dagbladet at Uber hadde engasjert PR-byrået First House for å se nærmere på mulighetene. Dette ble klart etter at byrået sendte en e-post på vegne av selskapet til samferdselsministerens rådgiver, Reynir Johannesson (Frp).

I en e-post opplyser First House til Tek.no at oppdraget for Uber nå er avsluttet. Vi får opplyst at engasjementet handlet om å gi politisk analyse og «innsikt i regulatoriske forhold».

– UberPOP skal kun dekke kostnader

  Ifølge Dagens Næringsliv skal prisene Ubers kontrakter beskrive en minstepris på 40 kroner, med pålegg på 10 kroner per kilometer, og tre kroner per minutt. Men dette ser aller mest ut som de europeiske prisene for UberPOP. Ettersom dette er en bildelingstjeneste der sjåføren kun selger ekstra kapasitet i egen bil, spørs det om dette kan sees på som en Taxi-konkurrent. Man er formodentlig avhengig av at noen andre skal samme vei, i noenlunde samme tidsrom.

Kostbare biler ser ut til å gi høye priser. UberPOP skal være langt rimeligere å bruke enn UberBLACK.
Kostbare biler ser ut til å gi høye priser. UberPOP skal være langt rimeligere å bruke enn UberBLACK.Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Glenn Tuxen i Norges Taxiforbund sier til samme publikasjon at sjåførene umulig kan tjene penger på slike priser. Dersom dette er prisene for UberPOP, virker det å være helt i tråd med det Uber selv melder i sin pressemelding.

– Prisen på tjenesten beregnes for at sjåførene skal få dekket sine kostnader i stedet for å ha fortjeneste, står det å lese.

Kostbar premiumtjeneste

Da vi startet opp Uber-appen fikk vi opplyst helt andre priser enn det Dagens Næringsliv opplyser. Minsteprisen med UberBLACK ser ut til å være 100 kroner, med en startpris på 65 kroner og pålegg på 30 kroner per kilometer og fem kroner per minutt. Sammenliknet med etablerte Taxi-priser er blir dette fort dyrere enn Oslo Taxi. De tar 109 kroner i minstetakst, 13 kroner per kilometer og 6,50 kroner per minutt.

UberPOP er foreløpig kun tilgjengelig for et begrenset antall Uber-brukere. Dermed gir appen beskjed om at ingen bil er tilgjengelig når du går inn i den. Velger du likevel å bestille er det en bil fra UberBLACK som plukker deg opp.

Storm rundt uttalelser

Det har stormet rundt Uber de siste månedene. I august kunne The Verge melde at Uber forsøkte å sabotere den konkurrerende tjenesten Lyft i USA. En av sjefene i selskapet skal også ha foreslått å bruke millioner på å undersøke bakgrunnen til kritiske journalister, i forbindelse med en middag tidligere i år.

Toppsjefen i selskapet, Travis Kalanick, har siden beklaget uttalelsen direkte overfor journalisten det gjaldt, og har sagt at forslaget manglet medmenneskelighet.

Toppsjefen la ut en rekke nye Twitter-meldinger som alle handler om omtrent det samme, og han sier også at Uber må tørre å være åpne nok til å vise folk de positive verdiene som er en del av kulturen i selskapet.

(Kilder: pressemelding, dn.no, borsen.dk, aftenposten.no, nrk.no, theverge.com: 1, 2)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen