Dette er et bilde fra åstedet.
Dette er et bilde fra åstedet. (Foto: ABC-15/Skjermdump fra video)

– Selvkjørende bil som kjørte på kvinnelig syklist hadde deaktivert sikkerhetssystem.

Volvo XC 90-en hadde ifølge produsenten fått deaktivert antikollisjonssystemet sitt av Uber.

Selvkjørende biler er på full fart inn i alle verdens trafikkhjørner, og de fleste nye biler selges med enn eller annen form for selvkjørende egenskaper. Kanskje mest kjent for konseptet er Tesla, som mange vil hevde kanskje var til dels vel tidlig ute med sin autopilot. De siste årene har imidlertid Volvo også hevdet seg veldig på dette området, og da er det kanskje ikke så rart at de helst ikke vil bli forbundet med ulykker med sine selvkjørende biler.

Uber har et stort prosjekt med selvkjørende biler, som her fra Pittsburgh. Foto: Uber

Men nettopp det skjedde da en kvinnelig syklist i forrige uke ble påkjørt av en selvkjørende Volvo XC 90, eid av det amerikanske taxi-selskapet Uber. Nå melder imidlertid Bloomberg at leverandøren av Volvos selvkjørende system, Aptiv PLC, har gått ut og beskyldt Uber for å ha deaktivert Volvos eget antikollisjonssystem.

Zach Peterson, talsmann for selskapet, påpeker at «...vi ønsker ikke at folk skal bli forvirret eller tro at dette var en feil ved teknologien vi leverer til Volvo, for dét er ikke tilfelle». Han tilføyer også at deres system overhodet ikke har noe som helst med Ubers system å gjøre.

Kan bare ha fulgt vanlig prosedyre

Å deaktivere et antikollisjonssystem høres kanskje hårreisende ut, men slikt er visstnok ikke helt uvanlig når selskaper tester ut egne systemer for selvkjørende egenskaper. Derimot er det mer hårreisende at Ubers eget system faktisk ikke greide å oppdage kvinnen før skaden var skjedd.

Som vi ser av bildet fra åstedet til ulykken har sykkelen fått en skikkelig smell, hvilket tyder på at bilen dessuten holdt nokså høy fart da det hele inntraff.

Volvos egen selvkjørende teknologi skal ha vært deaktivert i XC 90, her vist i Volvos egen demonstrasjon av systemet. Foto: Volvo

Mobileye, et Intel-eid selskap som leverer sensorer til Volvo-leverandøren, har selv testet teknologien som sitter i Volvoen opp mot videoen fra ulykken, og mener de ville ha oppdaget kvinnen tidligere enn det som var tilfelle. Det ville imidlertid ikke vært mye tidligere, nærmere bestemt «...ett sekund før kollisjonen». 

Amnon Shashua, sjef for Mobileye, påpeker samtidig at å oppdage og klassifisere objekter i fart er en svært utfordrende oppgave, og spesielt i så mørke omgivelser som dette.

Uber har kjøpt totalt 24 000 Volvoer til sitt selvkjørende program, men hva som skjer videre er uklart. Politiet i Arizona undersøker i alle fall ulykken videre, og har åpnet etterforskning.

Vi har testet en selvkjørende bil:
TEST: Vi tok med Tesla Model S P85D på en skikkelig teknologitest »

(Kilde: Bloomberg)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telipol Fri 6GB


Jeg bruker mye data:

Telipol Fri 12GB


Jeg er superbruker:

Telipol Fri 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen