Illustrasjonsbilde. (Bilde: stefanolunardi/Shutterstock.com)

Uber er nå over tre ganger større enn taxinæringen i hjembyen

Og nå håper selskapet å skape 50 000 nye jobber i Europa.

Den mye omtalte «kompiskjørings-appen» Uber har opplevd en eksplosiv økning i popularitet etter at den ble lansert i 2009, til tross for at den fremdeles er høyst kontroversiell blant myndigheter og ikke minst den vanlige taxinæringen, som til og med har gått til streik i protest mot appen.

Uber fortsetter imidlertid ufortrødent å vokse, og nå har sjefen i selskapet, Travis Kalanick, en ganske oppsiktsvekkende redegjørelse både for hvor langt selskapet har kommet og hva som er ambisjonene for fremtiden. Det gjorde han under en tale på Digital-Life-Design (DLD)-konferansen i Tyskland nylig.

Travis Kalanick.
Travis Kalanick. Foto: Debby Wong/Shutterstock.com

Tre ganger større enn taxinæringen i hjembyen

Som Business Insider melder kunne Kalanick blant annet fortelle at Uber nå har fått et skikkelig solid fotfeste i selskapets hjemby, nemlig San Francisco, hvor Uber har sitt hovedkvarter. Der ligger tjenestens årlige inntekt visstnok nå på hele 500 millioner dollar.

Til sammenligning omsetter den øvrige taxinæringen i byen for rundt 140 millioner dollar årlig, noe som altså betyr at Uber er godt over tre ganger større enn taxinæringen i byen. Ifølge Kalanick øker omsetningen med 200 prosent hvert år i San Fransisco. I USAs største by New York, et annet viktig marked, firedobles antall Uber-turer hvert år, ifølge sjefen. 

Også i Europa er tjenesten imidlertid i sterkt vekst, og Kalanick nevnte blant annet Paris, London, Sverige, Nederland og Belgia som eksempler på markeder som er i sterk vekst i Europa. Som The Next Web snappet opp fra talen til Kalanick skal Europa være hovedfokuset for tjenesten i 2015.

Vil skape 50 000 nye jobber i EU

Sjefen beregner at den europeiske satsingen skal kunne skape så mye som 50 000 nye jobber i EU i løpet av inneværende år. Samtidig satser selskapet på å avlaste trafikken såpass mye at 400 000 biler kan fjernes fra veiene i EU i løpet av 2015.

Disse høye ambisjonene avhenger imidlertid at europeiske reguleringsmyndigheter, som altså fremdeles er skeptiske i en del land, spiller på lag med selskapet. Som vi har meldt tidligere har tjenesten støtt på reguleringsmessige problemer også i Norge.

Kalanick er imidlertid optimistisk og viser blant annet til at konkurransemyndighetene i flere av de europeiske landene har begynt å ta til orde for å endre konkkurranselovgivningen for å slippe til Uber i større grad. Sjefen håper at dette vil bidra til at selskapet kan inngå samarbeidsavtaler med en rekke europeiske byer, akkurat som de allerede har gjort i USA. Hele talen til Kalanick kan du se under.

Uber har nå lansert limousin-tjeneste i Oslo: Det mener politikerne er ulovlig »

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen