Tyven ringte for 37.000 kroner

Men regningen må Helle Hannevold (19) ta.

Student Helle Hannevold (19) mistet mobiltelefonen sin på festival. Det skulle bli en dyrekjøpt affære.

– Jeg var på festival, Oslo Live. En uke før ble lommeboken min stjålet i Oslo, så jeg var veldig forsiktig med vesken min og lommer. Da jeg skulle ut av festivalområdet, tok jeg opp telefonen for å ringe en venninne, men så fant jeg henne akkurat og la den ned igjen. Fem minutter etter var den borte, forteller Hannevold til Nettavisen.

– Jeg gikk tilbake for å lete, men fant ingenting. De ansatte der sa de skulle gå over hele området og gi beskjed om de fant noe. Vi avtalte at jeg skulle ringe tilbake mandag.

– Trodde det skulle sperres automatisk
Av åpenlyse grunner var det en venninne som ringte festivalområdet for å høre om de hadde sett noe til Hannevolds mobil. Hun fikk ikke tak i noen verken mandag eller tirsdag. Hun prøvde også å ringe til den forsvunnede mobilen, men den var slått av.

– Onsdag kveld bestilte jeg en ny telefon med nytt abonnement fra Telenor. På deres nettsider sto det opplyst at det gamle abonnementet automatisk skulle bli sperret etter en uke, så jeg tenkte ikke mer på det. Noen uker senere mottok jeg den nye mobilen, men abonnementet lot vente på seg. Da ringte jeg Telenor, og først da fikk jeg opplyst at den gamle telefonen min var blitt brukt, forteller Hannevold.

Skyhøy mobilregning
Hele 37.000 kroner hadde tyven ringt for, en betydelig sum for en fattig student.

– Jeg sendte brev til politiet siden jeg hadde anmeldt forholdet, men fikk svar at de ikke var kommet noe lenger i saken og at jeg måtte betale regningen. Da forsøkte jeg å få kontakt med Lindorff siden det var der saken hadde havnet. Jeg lyktes ikke med det, og hørte aldri fra dem. Etter mange uker ringte de imidlertid tilbake, og beklaget at det hadde tatt så lang tid. Likevel var det ingenting de kunne gjøre annet enn å la meg få nedbetale summen over ett år, sier hun og fortsetter:

– Siden jeg er fattig student, hadde jeg ikke penger til dette, og måtte skaffe meg en jobb som ekstrahjelp. Jeg har ennå ikke begynt å betale ned ennå, sier Hannevold til Nettavisen.

Møtes på midten
Hannevold reagerer på at Telenor ikke reagerte på den massive mobilbruken etter at telefonen ble stjålet. Men mye av skylden tar hun også selv:

– Jeg burde jo selvsagt ha sperret mobilen, men synes de har reagert dårlig fram til i går. Da ringte de og fortalte at de skal ta sin del av summen.

Hvor mye dette er, vil hun imidlertid ikke si. Hun oppfordrer alle som har mistet mobilen sin til å sperre den umiddelbart.

– Så slipper de å oppleve det samme som meg, sier hun.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen