Nissan Leaf er Norges mest solgte bil så langt i år med god margin. Totalt har imidlertid Tyskland gått forbi oss i salg av ladbare biler.
Nissan Leaf er Norges mest solgte bil så langt i år med god margin. Totalt har imidlertid Tyskland gått forbi oss i salg av ladbare biler. (Nissan)

De tre mest solgte bilene i Norge så langt i år er elbiler

Men Tyskland har gått forbi oss i antall solgte ladbare biler.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Norge er ikke lenger Europas største marked for ladbare biler, melder Bloomberg i dag. 

Nettstedet refererer til tall fra den europeiske bilprodusentforeningen ACEA, som viser at det ble solgt flere ladbare biler i Tyskland enn i Norge i første kvartal av året.

Fortsatt størst på rene elbiler 

Totalt ble det solgt 17 154 ladbare biler i Tyskland i første kvartal. Det vil si både hel-elektriske biler, slik som Tesla Model S og Nissan Leaf, samt pluginhybrider som Volvo V90.

For Norge var tallet 16 182, og det er første gang på lang tid at Norge ikke er det største markedet for ladbare biler i Europa, i alle fall i absolutte tall. 

Om vi kun ser på elbiler er Norge igjen størst etter at Frankrike dro forbi oss i første kvartal i fjor, men også her kommer tyskerne raskt etter. Det ble solgt 9694 helelektriske biler (inkludert hydrogenbiler) i Norge i første kvartal, mens tallet var 9127 for Tyskland, en vekst på 80 prosent fra samme kvartal i fjor. 

Etter følger Frankrike med 7322 biler og Nederland med 3945 biler. 

Sverige og Danmark plasserer seg lenger ned på lista med henholdsvis 1250 og bare 194 elbiler i første kvartal. Danmark fjernet imidlertid de økonomiske insentivene for å kjøpe elbil i fjor, og siden har salget stagnert voldsomt.

En Tesla Model S starter for eksempel på 783 000 danske kroner i skrivende stund, akkurat over en million norske, mot cirka 627 000 norske kroner i Norge. 

Kjempevekst for ladbare biler 

Totalt sett utgjorde ladbare biler (inkludert plugin-hybrid) 1,7 prosent av det totale bilsalget i de 17 landene statistikken tar utgangspunkt i, men veksten var på 41 prosent fra i fjor. 

55,5 prosent var bensinbiler og 37,9 prosent dieselbiler. Etterspørselen etter dieselbiler er på tilbaketog over hele Europa, med en nedgang på 17 prosent fra samme kvartal i fjor. 

Nissan Leaf mest solgt 

Volvo V8 er den første bilen på salgslistene i Norge så langt i år som ikke er å få i helelektrisk utgave. Hybridversjonen kan imidlertid også plugges inn. Foto: Hanne Hattrem, VG

Opplysningsrådet for Veitrafikken slapp for øvrig apriltallene for bilsalget i Norge tidligere i dag. 

Her kom det frem at mer enn hver fjerde bil som ble solgt i Norge i april var nullutslippsbiler, med en markedsandel på 25,4 prosent.

Det ble registrert over dobbelt så mange nullutslippsbiler som i april i fjor, med 3566, og fire av de fem mest solgte bilene så langt i år er nullutslippsbiler, selv om tallene for Volkswagen Golf inkluderer alle versjonene av bilen. 

Nissan Leaf regjerer klart på topp, med 4000 registrerte biler så langt i år, godt hjulpet av den nye 40 kWh-modellen

Registreringer i Norge hittil i år, topp 10
  Denne mnd Hittil i år Andel hittil i år
Nissan Leaf 997 3995 8,3 %
Volkswagen Golf 918 3023 6,3 %
BMW i3 524 2043 4,3 %
Volvo V90 262 1413 3,0 %
Tesla Model X 416 1301 2,7 %
Toyota Yaris 360 1227 2,6%
Volvo XC60 437 1158 2,4 %
Toyota Rav4 356 1153 2,4 %
Tesla Model S 300 1114 2,3 %
Mitsubishi Outlander 208 1028 2,1 %

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken

Norges beste mobilabonnement

Desember 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen