Tyske kunder som har kjøpt Tesla Model S før 6. mars i år må betale tilbake miljøbonusen på nesten 40 000 kroner.
Tyske kunder som har kjøpt Tesla Model S før 6. mars i år må betale tilbake miljøbonusen på nesten 40 000 kroner. (Foto: Jan Petter Lynau, VG)

Tyske Tesla-kunder må betale tilbake elbil-subsidie på nesten 40 000 kroner

Sagaen om Tesla og den tyske miljøbonusen for elbiler har kommet til en foreløpig konklusjon, hvor en stor andel av Tesla-kundene blir bedt om å betale tilbake 4000 euro til myndighetene. 

Tyske elbilkunder har nemlig kunnet få en rabatt på 4000 euro – rundt 38 000 kroner – ved kjøp av en elbil med startpris under 60 000 euro (570 000 kroner) før moms og andre avgifter.  

Denne ordningen ble forhandlet frem av tyske myndigheter og bilbransjen i landet, og pristerskelen gjorde i praksis at Tesla ble holdt utenfor subsidiene.

Laget nedstrippet Model S 

Det gjorde at Tesla i november 2016 fjernet en rekke standardfunksjoner i den tysksolgte Model S for å få startprisen innenfor rekkevidde av elbilrabatten.

Tesla Model S har en startpris på 70 000 euro i Tyskland inkludert moms. Fratrukket moms er det innenfor grensen på 60 000 euro. Foto: Skjermdump

«Komfortpakken», som Tesla kalte det, inkluderte blant annet funksjoner som navigasjon, ryggekamera, internettradio, blindsoneassistent, minnefunksjoner for setet, foldbare speil og garasjeportåpneren HomeLink. 

Rundt et år senere publiserte det tyske bladet Auto-Bild en sak hvor de hevdet at Teslas komfortpakke i praksis var svindel, og at det var umulig å kjøpe bilen uten disse funksjonene. 

Det førte etter hvert til at Tesla mistet tilgangen til subsidiene, selv om selskapet hevdet at bladets påstand var feil og at de hadde levert biler uten komfortpakken til tyske kunder.

De skrev i en uttalelse at pristerskelen var satt med hensikt for å utelukke Tesla, og at de hadde planlagt å klage til EU-kommisjonen. I stedet valgte de å inngå et kompromiss med tyske myndigheter om å selge bilen uten komfortpakken. 

Stridens kjerne er denne komfortpakken, som Tesla så seg nødt til å lage for å kvalifisere til den tyske miljøbonusen for elbiler. Den er blant annet nødvendig for alle andre tilvalg. (Nettsiden er oversatt med Google Translate) Foto: Skjermdump

Frem og tilbake 

I mars i år fikk imidlertid Tesla-kjøpere igjen tilgang til elbilrabatten, etter at BAFA, det føderale kontoret for økonomi og eksportkontroll, hadde gjennomgått saken. 

Nå har de imidlertid kommet til at Tesla-kjøpere som kjøpte bil før 6. mars må betale tilbake elbilrabatten. Ifølge Electrek dreier det seg om et sted mellom 800 og 1050 kunder. 

I en uttalelse skriver BAFA at de siden mars har vært i kontakt med Tesla for å få til en løsning for disse kundene, og at de ga Tesla oppgaven med å foreslå en løsning før 1. juli. Det har ikke Tesla gjort, og som følge av lovkrav må pengene derfor betales tilbake, ifølge BAFA. 

Tesla sier i en uttalelse til Electrek at de kommer til å anke avgjørelsen og at de i mellomtiden kommer til å dekke utgiften for kundene som er rammet. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen