(Bilde: iStockphoto/montasje)

Twitter kjøper MoPub

Skal få bedre kontroll på mobilreklamen.

Twitter kjøper gründerselskapet MoPub, som driver med mobil annonseutveksling. Målsetningen er at Twitter skal få bedre kontroll med eget varelager på annonsesiden.

Samtidig skal MoPub-løsningen gjøre det mulig for Twitter å levere rett mengde annonser til rett person til rett tid.

Kjøpet ble betalt i Twitter-aksjer, til en pris som angivelig er på 350 millioner dollar, eller  2,1 milliarder kroner.

Ligner Google-annonser

Med MoPub-løsningen skal Twitter kunne tilby annonsekjøpere å kjøpe annonser automatisk basert på forhåndsinnstillinger. Dette vil bli en løsning som ligner på Googles DoubleClick eller Facebooks Facebook Exchange, det vil si at annonsene skreddersys etter mottakerens aktiviteter og brukerprofil på nettet.

Salgssjef Kevin Weil i Twitter mener en slik mobil plattform gir enorme muligheter for twitter, som står midt i en utvikling der flere og flere skifter til mobile plattformer, samtidig som stadig flere annonsører automatiserer kjøpsprosessen.

MoPubs sanntids auksjons-teknologi for annonsører sies å være det Twitter har manglet fram til nå. Nå skal den integreres i selskapets plattform. De 90 ansatte i MoPub vil bli samlokalisert med Twitters annonseavdeling i San Francisco.

Les mer: Twitter håver inn på mobilreklame >>

(Kilde: AllThingsD)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen