– Twitter har blitt ditt personlige Se og Hør

Tiden da Twitter bare var et elitenettverk er over, skriver Ingeborg Volan.

Mer enn halvparten av Norges befolkning er på Facebook. Vi leser om Twitter i media stort sett hver dag. YouTube er blant landets mest brukte nettsteder. Går vi aldri lei?

Nei, ferske tall viser ingen tendens til at nordmenn og det sosiale nettet har gått lei av hverandre. Snarere tvert imot: Nylig presenterte TNS Gallup statistikken for første kvartal 2012. Og tro det eller ei: Veksten fortsetter.

Riktignok er det ikke lenger giganten Facebook som leder an i veksten. Men likevel: 71 prosent av den norske internettbefolkningen mellom 15 og 70 besøker nettgiganten ukentlig. Det er like mange som i fjerde kvartal i fjor – ingen vekst, altså, men stabil og rekordhøy bruk. Og ingen nedgang i brukertallet.

Twitter skyter fart
Men for øyeblikket er det andre nettverk som endrer nordmenns nettvaner. En veteran på nettet er verdt å merke seg: I flere år har mikroblogg-nettverket Twitter vært beskrevet som de sosiale medienes NRK P2 – smalt, men fullt av «viktige» grupper som politikere, samfunnsdebattanter, organisasjoner og journalister.

Det bildet stemmer ikke helt lenger: Twitter har nå en ukentlig oppslutning på 11 prosent av nettbefolkningen. Og  det er de yngre brukerne som står for veksten. Også små og foreløpig marginale nettsamfunn som Pinterest og Tumblr opplever sterk vekst i Norge, og også her er det unge brukere som omfavner tjenestene. 

Dette er ikke en særnorsk trend. Også i Sverige og Danmark eksploderer Twitter-bruken. Mer enn halvparten av Sveriges 300.000 aktive Twitter-kontoer er blitt opprettet i løpet av det siste året, mens danskene har sett en dobling av Twitter-brukere fra sent 2010 til sent 2011. Kanskje er Norden i ferd med å kopiere brukermønsteret fra USA, der ungdom er de ivrigste brukerne av Twitter.

Mediene skaper brukervekst
Forskningsleder for medier i TNS Gallup, Knut Arne Futsæter, mener media er en viktig grunn til at Twitter har blitt så populært:

–  Årsaken til veksten er nok blant annet at tradisjonelle medier, som NRK, TV 2 og VG, har omtalt Twitter i positive ordelag og de refererer ofte til Twitter i forbindelse med debatter og sport på tv, sier han til Kampanje.

Men kanskje finnes det andre grunner til at Twitter vokser. Norske kjendiser som Odd Magnus Williamson, Lars Vaular og kronprinsesse Mette-Marit er ivrige brukere av nettstedet – i likhet med Lady Gaga, Justin Bieber, Rihanna og andre superstjerner. Twendiser, som en kollega av meg har døpt dem.

Så kanskje Twitter rett og slett er i ferd med å bli ditt personlige Se og Hør, med direkte innblikk inn i dagliglivet til kjendiser og vanlige folk? Og kanskje dét er noe av forklaringen på den sterke veksten?

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen