Refleksjon

TV vs. kino: Det store rollebyttet

Symptomene ruller jevnlig over kinolerretene og arter seg hovedsakelig på fire ulike måter; oppfølgere, nyinnspillinger, og spin-off-prosjekter fra TV og dataspill. Det er nesten overflødig å konstatere at noe har skjedd med den amerikanske underholdningsindustrien; de fleste har allerede registrert at Hollywoodfilmen ser ut til å være fanget i en nedadgående spiral av svekket kreativitet.

"Mash" er et av de første eksemplene på en samfunnsbevisst TV-serie.

Samtidig ser denne trenden ut til å være omtrent proporsjonal med den enorme suksessen det amerikanske TV-dramaet har opplevd i de senere år. Vi har åpenbart å gjøre med et kvalitetsmessig rollebytte. Men hva ligger bak denne utviklingen?

Kvalitetsrevolusjonen

Medieviter Alex Iversen peker i sin artikkel "Film - Best på TV?" på at dagens situasjon er et resultat av en utvikling som startet allerede på 70-tallet. Den gangen var TV-industrien i USA dominert av de tre store nettverkene ABC, NBC og CBS, som alle lagde TV etter det enkle kommersielle prinsippet om å nå flest mulig seere for å oppnå mest mulig reklameinntekter.

Til en viss grad er det jo slik fremdeles, men forskjellen er at den gangen hadde disse nettverkene svært liten konkurranse fra andre aktører, noe som gjorde at det samlede TV-tilbudet var ganske ensrettet, samt lett og overfladisk for å nå de store massene. Det måtte også være ikke-kontroversielt og ufarlig for å ikke skremme det sensitive publikumet og annonsørene. Reaksjonene etter Janet Jacksons puppe-uhell for en tid tilbake, var i så måte et eksempel på hvor lite som fremdeles skal til.

Friske krefter

Men etter hvert fikk fikk TV-industrien merke konkurransen fra kinofilmene, som fra midten av 60-tallet og utover på 70-tallet gjennomgikk en kvalitetsmessig oppblomstring, noe som blant annet henger sammen med at mange av de i dag store amerikanske regissørene startet sine karrierer på dette tidspunktet. Og i kjølvannet av blant annet Vietnamkrigen og hippiebevegelsen oppstod det også en større grad av sosial bevissthet i befolkningen, noe som kom til uttrykk også i filmindistrien ved at regissører ble mer og mer opptatt av å lage vågale og samfunnskritiske filmer som stod i stadig sterkere kontrast til tyggegummi-underholdningen i TV-ruta. Temaene i filmer som for eksempel "Mash" (1970), "Midnight Cowboy" (1969), "Gjøkeredet" (1975) og "Dr. Strangelove" (1964) var eksempler på denne nye trenden.

"Twin Peaks" brakte mange filmatiske virkemidler til TV-serie-mediet.

TV-industrien ble etter hvert tvunget til å tenke nytt, og som et resultat av dette dukket det opp visjonære TV-produsenter som turte å ta flere sjanser for å tilfredsstille et stadig mer kvalitetsbevisst publikum, som i stadig større grad søkte menneskelig drama og autensitet. TV-serien "Mash", basert på filmen, er et illustrerende eksempel på hvordan TV-industrien tok lærdom av filmen. Denne serien ble en stor suksess, med sin revolusjonerende blanding av tungt, samfunnskritisk alvor og slagkraftig humor. Senere populære og prisbelønte serier som "E.R." ("Akutten") og "Twin Peaks" er andre eksempler på hvordan de amerikanske nettverkene turte å tre utenfor de konvensjonelle rammene.

Men det var ikke bare kinofilmene som fremskyndet denne nye utviklingen i TV-industrien. De store amerikanske nettverkene ble etter hvert også utsatt for konkurranse fra videokassettene og satelittkanalene, som startet sitt inntog utover på 80-tallet. Dette gjorde at de i stor grad måtte gi opp den opprinnelige idéen om å nå ut til flest mulig, men i stedet satse på å nå de kjøpesterke segmentene av publikumet hvor de største reklameinntektene var å hente, for på den måten å kompensere for lavere seertall. Disse segmentene var også gjerne de mest kvalitetsbevisste, noe som igjen bidro til å heve kvaliteten på amerikanske TV-serier.

HBO

Og nettopp satsing på det kvalitetsbevisste segmentet av publikum er det som har gitt kabelkanalen HBO dens suksess. Den sannsynligvis viktigste aktøren i TV-bransjens kvalitetsrevolusjon har helt fra kanalens oppstart tidlig på 70-tallet, hatt det konkurransemessige fortrinnet at den ikke trenger å produsere på følsomme annonsørers nåde, da dette er en kanal som finansieres direkte av forbrukerne i form av abonnement. I tillegg er ikke kanalen underlagt reguleringene til det amerikanske medietilsynet FCC, som kun har myndighet til å regulere radio– og TV-signalene som kringkastes gjennom luften.

HBO livnærte seg i sin spede barndom på å vise ting som ikke var å se andre steder, slik som uklippede kinofilmer og mykporno. Når dette så ble tilgjengelig på videomarkedet, måtte kanalen svare på denne konkurransen ved å satse fullt og helt på egenproduksjon, og visste raskt å utnytte konkurransefortrinnet for alt det var verdt.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen