TV på full fart til din mobil

Analysefirmaet Multimedia Intelligence har stor tro på fremtiden for video og TV på mobilen. De tror på en enorm vekst innen få år. Det er de ikke alene om.

Utviklingen skyter fart
Multimedia Intelligence har i sin analyse anslått at markedet for mobilvideoer og mobil-TV innen fire år vil være verdt over 75 milliarder norske kroner. Dette er en enorm økning i forhold til dagens marked. Likevel mener også norske NRK at Multimedia Intelligences analyse er klart realistiske.

- Utviklingen har så langt gått saktere enn det vi har forventet, men nå begynner det virkelig å røre på seg, kan nettsjef hos NRK, Bjarne Andre Myklebust, fortelle til Mobilen.


NRK fikk mye oppmerksomhet da publikum kunne se Harald Eias Rubenmann på mobilen.

Ny teknologi gir større brukervennlighet
Han mener det de siste årene har blitt lagt grunnlag for at video og TV på mobilen virkelig kan ta sats og kapre markedet. Lenge har mobilskjermene verdt for små til at publikum kan nyte videoene, med større skjermer, bedre innhold, større lagringskapasitet og ikke minst bedre båndbredde til mobilen, så har markedet for mobil-TV og mobilvideoer enorme muligheter.

- Den siste tiden har vi sett at mobilene blir bedre og med mer avanserte skjermer. Ikke minst har du i dag båndbredde som kan levere høykvalitetsvideo. Kombinert med godt innhold vil dette få folk til å ta i bruk mobilen for å se på TV og laste ned videoer, forklarer Myklebust.


Større skjermer på mobilen og bedre båndbredde gir store muligheter for mobilvideoer.

Han kan fortelle at publikum har vist stor interesse for TV på mobilen. Hos NRK er det spesielt sportssendinger og utklipp fra humorprogrammer som har slått an. Selv hadde de en storsatsning med Harald Eia og hans karakter Rubenmann, som slo godt an på publikums mobiler.

Fremtiden er her nå
Myklebust tror vi kun har sett starten på de mulighetene mobilen har som kanal for TV og video og han tror vi vil se store endringer allerede nå.

- For tiden ser vi en stor oppblomstring av podcaster med videoer, såkalte videocast. Nå som mobilene har fått større lagringsplass kan disse lastes ned og lagres på mobilen. Dette er et veldig spennende område som kommer for fullt nå, sier Myklebust.


Sport er allerede populært hos NRKs mobile tittere. Her en overføring via tjenesten Slingplayer.

I Multimedia Intelligence sin rapport vektlegges det også at markedet for reklame på mobilen blir stadig større. Myklebust er selv ikke i tvil om at dette stemmer. Men NRK har selv ingen planer om å satse på dette området for sine tjenester.

- Dette er utvilsomt et attraktivt marked, men det er nok ikke det markedet vi vil satse på, forteller han til slutt.

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen