TV-titting gir TV-tvitring

Sosiale medier + fjernsyn = sant.

[Nettavisen.no]: TV-titterne er ikke lenger late sofagriser som passivt tar imot det de blir servert.

Nå er det full rulle på smarttelefon og lesebrett mens programmet går, skriver Yahoo News.

Den ferske rapporten fra analysefirmaet Nielsen viser at folk er svært aktive på sosiale medier mens de ser TV.

Deler info

De bruker telefon eller lesebrett til å kommentere og dele innholdet i programmet, eller de søker informasjon i tilknytning til programmets innhold.

Ifølge Nielsen-rapporten sendte 33 prosent av TV-titterne twitter-meldinger om innholdet i programmene i juni. Dette er en økning fra 27 prosent bare fem måneder tidligere.

Og dette var før de olympiske leker i London, som trolig var den første store begivenheten der folk virkelig så muligheten for samtidig bruk av sosiale medier.

Tvitrer på badet

– Twitter har blitt den nest viktigste skjerm-opplevelsen for folk, sier visedirektør for sosiale medier i Nielsen, Deirdre Bannon, til Yahoo News.

Når så mye som en tredjedel av unge mellom 18 og 24 år sier at de bruker sosiale medier når de er på badet, så sier det noe om hvor utbredt dettte er i ferd med å bli.

Så mange som 41 prosent sier de bruker lesebrett mens de ser TV. Tilsvarende tall for mobiltelefon (smarttelefon) er 38 prosent.

Bruker dem mer

Det er ikke nytt med omfattende bruk av de smarte duppedingesene undet TV-titting. Det nye er at flere nå eier et lesebrett eller en smarttelefon, og tiden de bruker dem øker.

– Dette har store og interessante implikasjoner for både TV-selskapene og annonsørene, sier Bannon.

TV-selskapene får tilbakemelding underveis på det de leverer.

Eksploderte under OL

Under de olympiske leker i London strømmet det inn med twitter-klager på at mange av sendingene ikke var diekte. Likevel var det flere enn noensinne som så sendingene. Videre så man en tendens til at folk tok opp sendinger, for så å se dem senere. Begge disse trendene viser at verdien av live-sendinger øker.

Nielsen-rapporten viser også at 35 prosent av dem som bruker smarttelefon eller lesebrett under en TV-sending, bruker dem til å lete opp informasjon om programmet de så på. En fjerdedel opplyste at de brukte dem til å kjøpe tjenester eller varer de så avertert underveis.

Selv om utviklingen på dette området går raskt i USA, så er utviklingen kommet lenger andre steder. Ifølge Nielsen-tall oppgir så mange som 63 prosent av TV-titterne i Midt-Østen og Afrika at de bruker sosiale medier mens de ser på TV, mens det tilsvarende tallet for Latin-Amerika er 52 prosent.

Nielsen-undersøkelsen i USA er basert på et representativt utvalg av 2000 voksne personer, og ble foretatt som en nettbasert undersøkelse mellom 19. juli og 8. august i år. USA-tallene inngår i en global undersøkelse der 28.000 mennesker i 51 land ble spurt.

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen