(Bilde: Chubarov Alexandr/Shutterstock.com)

TV-tilbyderne endrer vilkårene sine etter oppvask

Klagene fra forbrukerne har vunnet frem.

I juni kunne vi rapportere at Forbrukerombudet hadde startet en opprydning i TV- og strømmebransjen, med bakgrunn i at mange forbrukere har klaget på dårlige vilkår når det gjelder oppsigelsestid og bindingstid på tjenestene.

Etter å ha kartlagt vilkårene til ulike tilbydere av TV- og strømmetjenester sendte Forbrukerombudet til slutt ut brev til 23 selskaper med krav til endringer.

Siden den gang har partene drevet aktive forhandlinger, og nå kan Forbrukerombudet melde at de nødvendige endringene langt på vei har kommet i havn, noe som innebærer tydelige forbedringer i vilkårene som forbrukerne må forholde seg til.

Forbrukerombud Gry Nergård er godt fornøyd med endringene.
Forbrukerombud Gry Nergård er godt fornøyd med endringene.Foto: Forbrukerombudet

Redusert bindings- og oppsigelsestid

Ombudet kan nå blant annet bekrefte at strømmetjenestene ikke lenger har bindingstid. Det bekreftes også at ingen av de 23 selskapene har bindingstid som overstiger ett år, og Canal Digital Norge reduserer dessuten bindingstiden til 6 måneder.

I tillegg har forbrukerne nå anledning til å bli fritatt fra bindingstiden mot et gebyr hos alle selskapene bortsett fra NextGenTel.

Oppsigelsestiden er også et område hvor det har skjedd store forbedringer. Tidligere var det slik at flere tilbydere hadde en oppsigelsestid på hele fire måneder, men nå er det kun to selskaper som har mer én måned. Disse er Viasat og RiksTV, som begge har to måneder.

Det å si opp et abonnement har også blitt en enklere prosess. Nå er det nemlig kun Canal Digital Norge som ikke godtar oppsigelse per e-post eller kontaktskjema.

–Vil bedre konkurransen

Forbrukerombud Gry Nergård er meget godt fornøyd med endringene som er foretatt i vilkårene, og tror det vil bidra til å forbedre konkurranseklimaet.

– Det skal være enkelt og trygt å navigere i TV-markedet, og forbrukerne må ikke hindres fra å bytte leverandør dersom produktet ikke lenger svarer til behovet. Vi tror endringene som nå er foretatt vil bidra til en sunnere og mer forbrukervennlig konkurranse i markedet, sa Nergård i en pressemelding.

Selskapene Forbrukerombudet har forhandlet med er som følger:
Altibox, C More Entertainment, Canal Digital Kabel-TV, Canal Digital Norge, CDON, Film2Home, Filmnet, Get, HBO Nordic, Headweb, Lyse Energi, Mubi, Netflix, Nextgentel, NorgesFilm, RiksTV, SF Anytime, Telenor Comoyo, Telenor, TV2 Sumo, Viaplay, Viasat og Viken Fibernett.

Én av disse får snart 4K-oppløsning:
Netflix starter med 4K allerede i februar »

(Kilde: Forbrukerombudet)

Kommentarer (8)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen