Gry Nergård (Bilde: Forbrukerombudet, Bjørn-Eivind Årtun)

– TV-tilbyderne bryter loven

Forbrukerombudet vil rydde opp i bransjen

Forbrukerombudet varslet i Februar at de ville føre strengere tilsyn med TV- og strømmetjenestene i Norge. Dette ønsket de i stor grad grunnet strømmetjenestenes inntog i Norge, men også fordi markedet hadde utviklet seg kraftig på andre områder, med nye TV-pakker og nytt mottakerutstyr inn i hjemmene våre. Vi har fått flere valg enn noen gang tidligre.

Forbrukerombudet mente den gang dette var positivt, og at det ville føre til et mangfold i markedet. Men de fryktet også at det kunne åpne for villedende tilbud og uoversiktlige avtalevilkår, i et stadig mer konkurransepreget marked.

Uoversiktlig praksis rundt binding – og oppsigelsestid

Når vi nå har gått inn i juni er forbrukerombudet fortsatt bekymret over bransjens metoder for å låse kunden til seg. Mens det i februar var strømmetjenestene som fikk mest kjeft, viser ombudets kartlegging av markedsføring- og avtalevilkår hos aktørene i bransjen, at det er de tradisjonelle TV-tilbyderne som har de dårligste betingelsene for forbrukere.

– TV-tilbydere som opererer med opptil fire måneders oppsigelsestid og vanskeliggjør oppsigelse, er ikke måten å beholde kunden på. Tilbyderene burde strebe etter fornøyde og dermed trofaste kunder, heller enn å vanskeliggjøre brudd, skriver forbrukerombud Gry Nergård i en ny kommentar på forbrukerombudets nettsider.

Forbrukerombudet har nå sendt ut 23 brev til mange av de store tilbyderne, hvor de redgjør for regelverket og stiller konkrete krav til endringer hos hver enkelt tjeneste.

De som reklamerer ulovlig for tjenestene sine, eller stiller urimelige vilkår for kunden, må nå endre sin praksis. Det handler om å sikre et minimumsnivå av forbrukermobilitet. Hver tilbyder vil nå få mulighet til å svare for seg, før ombudet vil vurdere videre handling, skriver Nergård.

Følgende aktører har mottatt brev med krav fra forbrukerombudet:
Altibox, C More Entertainment, Canal Digital Kabel-TV, Canal Digital, CDON, Film2Home, FilmNet, Get, HBO Nordic, Headweb, Lyse Energi, Mubi, Netflix, NextGenTel, Norgesfilm, RiksTV, SF Anytime, Telenor Comoyo, Telenor, TV2 Sumo, Viaplay, Viasat og Viken Fibernett.

Hardware.no har fulgt forbrukerombudets tilsyn med de store aktørene: 
Ombudet truet med å forby HBO Nordic »

(Kilde: Forbrukerombudet)

Kommentarer (18)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen