Guide

TV-skolen: Slik bytter du skjermen din

Når du bestemt deg for hvilken flatskjerm du skal kjøpe, kan det dukke opp spørsmål rundt hvilke rettigheter du har i forhold til å angre på kjøpet, rettigheter ved reparasjoner og reklamasjon.

I denne utgaven av TV-skolen skal vi se nærmere på forbrukerkjøpsloven og hva den betyr for deg som kjøper av en TV-skjerm via internett eller butikk. Vi påpeker at vi har tatt TV som eksempel for de forskjellige eksemplene i artikkelen nedenfor.

Angrefrist
Om du har kjøpt deg en ny flatskjerm og av en eller annen grunn ikke ønsker dette produktet, gitt at det ikke er defekt eller har mangler, er det forskjell på hvor du har kjøpt skjermen, i forhold til om du kan benytte deg av angrefrist.

Du har ifølge angrefristloven rett til å angre kjøpet ditt i 14 dager etter du har mottatt varen, og dette gjelder kjøp foretatt ved blant annet internett, telefonsalg eller TV-shop, altså kjøp fra steder uten fast foretningssted. Om varen du har kjøpt må returneres med for eksempel post, står kjøper ansvarlig for å dekke portoen for tilbakesendelsen.

Ved kjøp der angrefristen gjelder skal det vedlegges et angrefristskjerma som benyttes om varen skal leveres tilbake. Det kan foretas en utprøvingsgang, men ikke brukes som sin egen. Varen skal leveres tilbake uten nevneverdig verdiforringelse som følge av utprøving.

Har du kjøpt skjermen din i en butikk gjelder ikke angreretten. Det betyr at du som kjøper ikke har rett til å få pengene tilbake for en vare som ikke har defekter eller mangler. Butikken er da ikke lovpålagt og verken gi deg pengene tilbake eller tilgodelapp, selv om du kan oppleve at butikken tilbyr deg tilgodelapp eller pengene tilbake. Vær oppmerksom på at disse tilgodelappene ofte har en tidsfrist, slik at du må benytte deg av den innen et gitt tidspunkt.

Hos en del kjeder og forhandlere kan du oppleve at de gir ekstra garantier som for eksempel åpent kjøp eller pengene tilbake. Et eksempel på dette er Elkjøp og Siba, som tilbyr muligheten til å returnere varen innen 30 dager under visse betingelser.

- Ja, så lenge varen er komplett og i samme tekniske tilstand som når produktet ble kjøpt, så får kunden byttet varen. Har kunden kvittering eller byttekort gjelder full returrett med penger tilbake, hvis kunden ønsker det, forteller kommunikasjonsrådgiver i Elkjøp, Christian Brekke.



Reparasjon
Har du kjøpt et produkt og dette går i stykker innenfor reklamasjonstiden på fem år, skal mangelen rettes innen rimelig tid og uten kostnader for forbrukeren. Det betyr at butikken kan reparere skjermen du har kjøpt deg uten at det koster deg noe.

Det er viktig å poengtere at du har krav på disse reparasjonene dersom du ikke selv har skyld i at apparater ikke lengre fungerer slik det skal.

Om TV-en din har gått i stykker og reparasjonstiden forventes å overstige en uke, kan du kreve å få et låneprodukt i reparasjonstiden, som for eksempel fås når du leverer inn ditt produkt i en butikk. Låneproduktet skal da dekke det eventuelle nødvendige behovet for skjermen du leverte inn, noe som blir en vurderingssak i de enkelte tilfellene.

Ofte blir skjermer sendt fra butikken eller via en nettbutikk videre til en sentral reparatør, slik at det kan være riktig å anta at reparasjonen tar minimum to uker.
Har TV-en din vært inne for reparasjon to ganger tidligere for samme feil og samme feil inntreffer for tredje gang, har du krav på å få omlevert produktet eller heve kjøpet. Om skjermen din har vært inne for forskjellige feil, vil dette bli en vurderingssak hvorvidt skjermen må inn til reparasjon eller ikke.

Forbrukertvistutvalget
Om en uenighet rundt en reparasjon av en TV oppstår, kan Forbrukerrådet kontaktes for å megle mellom partene. Skulle utfallet bli at partene ikke kommer til enighet, kan enten den en eller begge parter begjære saken videre for Forbrukertvistutvalget.

Forbrukertvistutvalget har en gjennomsnittlig behandlingstid på fem måneder og fatter da et vedtak i forhold til de enkelte sakene. Om vedtaket ikke blir ført videre til en domstol innen fire uker etter at det foreligger, er vedtaket både retts- og tvangskraftig.

Dette betyr at den vinnende part i konflikten kan få bistand fra namsmyndighetene til å tvangsinndrive kravet fra vedtaket, dersom motparten ikke innfrir frivillig.

Hva syns du er rimelig tid for en reparasjon? Har du synspunkter på forbrukerkjøpsloven? Diskuter i forumet.


Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen