Guide

TV-skolen: Er plasma-TV-er døden nær?

Det begynner å bli en god stund siden verden måpte over at TV-en var i ferd med å bli flat. I dag har mange hjem en slik flatskjerm hengende på vegg eller stående på en stereobenk. Av de flatskjermene som finnes i dag, er LCD og plasma de vanligste typene.

Antall aktører på plasmamarkedet har blitt færre, og en av de største produsentene Pioneer, måtte legge TV-virksomheten på hylla. I tillegg vurderer LG sine videre planer i forhold til teknologien. Med Pioneer ute av konkurransen, og LG i tenkeboksen, blir det i all hovedsak kun Panasonic og Samsung å finne i butikkene.

I denne utgaven av TV-skolen skal vi se litt nærmere på plasma-TV-er, hva Pioneers fall betyr for de resterende produsentene, litt om årets modeller og hva fremtiden kan bringe for teknologien.

Litt om selve plasmateknologien
De to nevnte teknologiene, plasma og LCD har hver sin virkemåte. LCD bruker et bakgrunnslys for å belyse skjermmaterialet, mens plasma har lyskilden i selve skjermmaterialet. En plasmaskjerm består av et panel med bitte små glassbobler, som er fylt med fosfor og gass. Når disse boblene tilføres strøm gir de fra seg lys i forskjellige farger, som til sammen danner bildet du ser på. Vil du lese mer om selve teknologien så klikk deg inn på Snl.no

Den aller første prototypen på selve plasmateknologien ble oppfunnet allerede i 1964 av Donald Bitzer, Gene Slottow og Robert Wilson, som var en skjerm som bestod av kun en farge. I 1997 kom 42-tommers skjermer fra Fujitsu, Philips og Pioneer. De første skjermene hadde en oppløsning på 852x480 punkter og en prislapp på rundt 15.000 dollar, ifølge wikipedia.org

Hva er nytt fra Samsung?
Samsung satser i år tungt på plasma, i tillegg til både LCD og LED-LCD. Årets utvalg fra produsenten består av i alt åtte modeller, fordelt på fire serier.

- Samsung har stor tro på plasma. På lik linje som LCD og LED-LCD vil vi utvikle denne teknologien videre i fremtiden. Salget av plasmaskjermer for vår del har vært stabil over lengre tid, og vi ser at plasma fortsatt har en stor tilhengerskare. På lik linje med de andre nevnte teknologiene, har plasma sine svake og sterke sider, noe som igjen gir markedet valgfrihet, sier Pål Anders Jansen i Samsung.

Blant årets nyheter finner vi skjermer som er mer interaktive enn tidligere. Skjermene har blitt smalere og har mer utstyr. Widget-basert teknologi gir deg mulighet til å se You Tube eller nyhetene via trådløst internett, og er i tillegg klargjorte muligheter til å overføre musikk, bilder og film fra PC-en.

- Vi i Samsung ser for oss en fremtid, der folk om ti år bruker TV-skjermen som et rent multimedieverktøy. Å skape kompabilitet mellom alle produkter, slik at de kan fungere som en enhet, er viktig for oss. Jeg tror plasma vil finnes på lik linje som LCD og LED-LCD, og at alle teknologiene vil ha utviklet seg fra hva de er i dag, avslutter Jansen.



Hva er nytt fra Panasonic?
Panasonic har lenge vært å finne i hyllene rundt om i butikkene, men nå som Pioneer ikke lengre fortsetter med sin TV-satsning, tar Panasonic steget videre i utviklingen av plasma. De kommer denne våren med tolv nye plasma-modeller, hvorav fem nye serier.

- Fra Panasonic sin side er det trist at Pioneer forlater plasmamarkedet, ettersom de har vært en god pådriver av plasmateknologien. Vi vet jo at Pioneer sine skjermer var populære, og gir Panasonic mulighet å styrke sin posisjon i highend segmentet. Årets line-up fra Panasonic er bedre og bredere en fjorårets, forteller Olivia Enquist, produktsjef hos Panasonic.

Med denne serien lanserer Panasonic en ny teknologi innen plasma, med det de kaller NeoPDP. Denne teknologien vil løfte plasma-teknologien videre, med å gjøre kontrastnivået på skjermene vesentlig bedre, mindre energibehov og en oppdateringsfrekvens på opptil 600 Hz.

- Fremtiden for plasma ser bra ut. Panasonic lanserer jo nå en helt ny plattform, som vi kaller NeoPDP. Med denne teknikken forbedrer vårt allerede bra bilde, samt gir skjermene 50 prosent mindre strømbehov, avslutter Enquist.

Z1-serien vil utenom NeoPDP by på et nettere kabinett, som er utformet i børstet stål. Plasma-TV-en vil ha THX-godkjenning, som betyr at den har passert strenge krav for sortnivå, oppløsning og kontrastnivå.



Hva med konkurrentene?

Philips er blant en av aktørene som før i tiden leverte plasmaskjermer til det norske markedet. Så vidt Teknofil bekjent, leverte Philips sin første 42-tommers plasmaskjerm november 1998. Skjermen hadde typebetegnelsen 42pw9982 og hadde en prislapp på 125.000 kroner. Siden den gang har de leverte mange modeller til markedet, men for et par år siden besluttet selskapet seg for å konsentrere satsningen på LCD-teknologien.

- Philips besluttet å skrinlegge plasmasatsningen sin til fordel for LCD-teknologien. Grunnen til dette er mange, men på den tiden var det LCD-skjermene utviklet seg mest. Selskapet valgte å satse på LCD, fordi etter Philips sin vurdering, ville denne teknologien ha bedre fremtidspotensiale enn plasma, forteller Bjørn Birkeland i Philips.

Lenge har diskusjonen om plasmateknologien har utspilt sin rolle i forhold til LCD vedvart.

- For de fleste betyr kombinasjonen av pris og brukervennlighet mye, og kan plasma hanskes med LCD på dette området vil vi nok se plasma en god stund fremover. Plasma vil nok alltid ha sine tilhengere, men de alene er ikke nok til at teknologien forblir. Det er viktig at plasmaskjermene også blir kjøpt av hovedgruppene av forbrukere, fortsetter Birkeland.

I fremtiden vil vi kanskje ha OLED som en tredje utfordrer i TV-markedet.

- Jeg tror nok de fleste vil fortsatt ha LCD om ti år. Klart, da har nok OLED også begynt å sette sine spor i markedet. En skal jo aldri avskrive verken plasma, LCD eller OLED, men jeg tror nok at LCD fortsatt vil dekke de flest bruksområder i forhold til pris, avlutter Birkeland.



Så vil plasma overleve de neste fem årene?
Teknologien har fornyet seg i tråd med utviklingen de siste årene, og ser ut til å kunne klare seg i tiden fremover. For at den skal klare seg over lengre tid må den kunne fortsette å tukte LCD på pris og utvikling.

Det er jo ikke et sundhetstegn at en av de største produsentene av plasma, Pioneer, trekker sin TV-serie fra markedet. Men på den andre siden åpner det en mulighet for de andre eksisterende produsentene kan overta Pioneer sin posisjon i markedet.

Hva tror du om plasmaen sin fremtid? Diskuter gjerne i forumet

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen