(Bilde: Istockphoto)

TV-opptak kan gi dyrere fjernsynstilbud

Medieforsker tror bruk av PVR kan føre til mer produktplassering og dyrere TV-kanaler.

Stadig flere hopper over reklamen når de ser opptak av fjernsynssendinger ved hjelp av en såkalt PVR – Personal Video Recorder, skriver NRK.

30 prosent av alle hjem i Norge i dag har en digitaldekoder med opptaksfunksjon, og denne gjør det enkelt å spole forbi reklamepausene. Opptaksboksene er hovedsakelig ment for å la folk ta opp programmer de ellers ikke får sett, men kyndige brukere benytter dem også bevisst for å slippe unna markedsføring av alt fra sjampoer til grillbiffer.

Som en boomerang

Medieforsker Harald Nygård Bergh er i ferd med å avslutte en doktoravhandling om medieøkonomi og PVR-bokser. Ifølge han må opptak av TV-sendinger og spoling over reklamepauser nødvendigvis få konsekvenser for sluttbrukeren:

– Denne tekonologien kan komme tilbake som en boomerang på oss. Vi kjøper først en boks, slutter å se reklame, men så blir konsekvensen høyere priser for å se på TV, sier han til NRK.

Det er foreløpig få som spoler over reklamen, men med økt bruk av denne funksjonaliteten kan vi få et endret mediebilde i fremtiden.

Kreativ reklame

Nygård Bergh tror vi får generelt fire nye strategier fra leverandørene for å kompensere for tapte reklameinntekter. Én konsekvens kan være flere betalingskanaler, mens en annen strategi er hakket mer oppfinnsomt:

– For selv om du spoler, vil du fremdeles se noe på skjermen. Det kan gjøre at man begynner å utforme reklamene slik at det blir mer bruk av logoer, og at logoene er på i en lengre periode. På den måten kan en eksponere også dem som bruker denne teknologien for noe reklame.

Flere direktesendinger

En tredje potensiell konsekvens er økt bruk av produktplassering i TV-programmer, men Nygård Bergh tror også vi får langt flere direktesendte TV-sendinger i fremtiden og færre tradisjonelle dramaserier.

– Det kan være for eksempel fotballkamper og sangkonkurranser, og spesielt programmer som krever at du er en aktiv TV-seer. Der egner opptak seg dårlig. Ser du Idol dagen etterpå, vet du hvem som har vunnet, sier han.

Bli vår fan på Facebook!
Vi er på Facebook!

Spådommene ligger fremdeles langt frem i tid, og foreløpig ser de fleste på TV som før. I tillegg bruker folk flest lengre tid på å vende seg til ny teknologi, enn ny teknologi bruker på å dukke opp på markedet.

(Kilde: NRK)

Kommentarer (25)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen