Endemol vil gi ut appene sine til iOS og Android. (Bilde: Vegard Haugen, Amobil.no)

TV-gigant satser på apper

Selskapet bak Wipeout, Big Brother og Deal or no Deal vil inn på mobilen.

Den nederlandske TV-mastodonten Endemol kaster seg nå inn i applikasjonsracet med full tyngde.

TV-kjempen, som blant annet eier rettighetene til internasjonale suksesser som Deal or No Deal, Big Brother, Fear Factor, Wipeout og Lykkehjulet, skal nå gi ut apper. I første omgang vil dette være apper tilknyttet selskapets mest populære spørreprogrammer.

Strategien er å gi ut titlene gjennom datterselskapet Endemol Games, og å bygge en portefølje av apper og spill for iOS og Android. Titlene Pointless og Deal or No Deal blir de første i rekken neste måned.

Stor tro på apper

Endemol vil utvikle og publisere de fleste titlene selv, men varsler at de ved enkelte anledninger vil samarbeide med eksterne utviklere.

– Gitt hvor mye fansen elsker å engasjere seg direkte med denne typen innhold, ser vi spennende potensial for å bygge et vidtrekkende nettverk av apper med en bred brukerbase. Pointless og Deal or no Deal er to av de mest velkjente og populære spørreprogrammene på TV, og er ideelle merkevarer til å lansere dette initiativet, sier Jurian van der Meer, sjef for Endemol Games UK, ifølge mobile Entertainment.

Endemol har allerede gitt ut en app til underholdningsprogrammet The Million Pound Drop. Den er lastet ned 2.5 millioner ganger.

Les mer: Dette må du tenke på når du skal lage en app

(Kilde: Mobile Entertainment)

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen