Tungt for BenQ-Siemens

- Det handler ikke om volum, men om evnen til å skille seg ut i mengden. Om volum var viktigst ville bare to-tre selskaper ha livets rett, sier sjefen for BenQ-Siemens i Europa, Clemens Joos til Mobilen.no. - Vi har satset på gode produkter fremfor volum, og som et resultat av dette passerte BenQ-Siemens sist måned en markedsandel i Tyskland på 1,3 prosent, forteller Joos.

Tøffe kutt
Men dette er ikke tall som imponerer noen, og på direkte spørsmål innrømmer Joos at det går tregere enn forventet. – Jeg tror vi er på rett spor, men OK, vi er ikke overlykkelige. Det er fortsatt en god del hjemmelekser vi må gjøre. Det vi har klart er å kutte kostnadene med 25 prosent hvert år. Men vi er fremdeles ikke kommet dit vi må. Samtidig kan vi ikke vinne denne kampen bare gjennom innsparinger. Vi må også tjene penger. For å få det til må vi ha de rette produktene, og det tror jeg vi er i ferd med å få, sier Joos.

Siemens tapte de siste årene enorme summer på sin mobilproduksjon, og det er knyttet stor spenning til om BenQ vil klare den snuoperasjonen Siemens selv aldri klarte.

Markedssjef for BenQ Siemens i Norge, Vegar Hellgren, sier BenQ-Siemens har en langt høyere markedsandel i Norge enn de 1,3 prosentene selskapet har i Tyskland. Nøyaktig hvor stor markedsandelen er har han foeløpig ikke oversikt over. – Men hvis du ser på hva som går ut fra de store distributørene ser du fort at vi det går bedre, sier han.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen