Trygg julehandel fra sofaen

[ANB] Nordmenn bruker stadig mer penger på netthandel, men slurver med å sjekke vilkår og nettbutikkens seriøsitet, ifølge Forbrukerombudet.

I en hektisk førjulstid kan det være fristende å gjøre unna deler av julehandelen på nett. Netthandel kan være en billig og rask måte å handle julegaver på.

Sen levering
De fleste av oss opplever likevel få eller ingen problemer når vi handler på nett, og når noe skjer, så er det i all hovedsak sen eller ingen levering som volder bry.

Det er likevel ting du bør være oppmerksom på før du handler på nettet, opplyser jurist hos Forbrukerombudet, Bård Solem.

– Med visse forholdsregler er forbrukerrettighetene dine også godt ivaretatt. Handler du julegaver på nett, kan du for eksempel risikere at trehjulsykkelen til poden ikke kommer før jul. Vær derfor ute i god tid og sjekk hvor lang tid det tar å få levert varene, sier Solem.

Viktig angrefrist
Få kjenner til sine rettigheter ved handel på nett, viser en tidligere undersøkelse fra Forbrukerombudet. Få har fått med seg at loven gir deg rett til å angre før mottak av varen eller 14 dager etter at du har mottatt varen ved kjøp fra norsk nettbutikk. Du kan dessuten klage til banken dersom selger ikke leverer varen, og du har betalt med kort på nett.

– Det er viktig å undersøke hvilke betingelser som gjelder og andres erfaring med butikken når du handler på nett, særlig når det gjelder nye og ukjente butikker. Dessverre blir mange forbrukere først og fremst oppmerksomme på urimelige vilkår og manglende kontaktinformasjon til nettbutikken når problemene allerede har oppstått, sier Charlotte Tvedt, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerombudet.

Tips for å unngå nettfellene:

  • Forsikre deg om bytterett: Når du handler på nett, har du som regel en 14 dagers angrefrist etter at du har mottatt varene. Denne angrefristen kan ha gått ut når mor har pakket ut den altfor store kasjmirgenseren på julaften. Du har ikke noe krav på å få pengene tilbake etter at angrefristen er utløpt. Sjekk derfor i nettbutikkens betingelser om de tillater bytte av julegaver.
  •  Ikke betal på forskudd: Betaler du for varen ved å sende penger i posten eller overføre penger direkte fra konto til konto, står du svakt hvis nettbutikken ikke leverer varene. Bruker du i stedet kredittkort, kan du kreve å få tilbake kjøpesummen av kredittyter, som regel banken, hvis ikke nettbutikken leverer høyttalerne du har kjøpt til far.
  • Sjekk butikkens seriøsitet: Ikke alle nettbutikker er like kundevennlige og seriøse. Et lurt tips er å søke på nettet etter andre kunders erfaringer med nettbutikken før du handler. I tillegg bør du sjekke om de har lett tilgjengelig kontaktinformasjon. Dette er viktig både fordi det sier noe om nettbutikkens seriøsitet og fordi det kan være greit å ha når du skal klage på at vaffeljernet til onkel mangler ledning.
  • Sjekk prisen og ordrebekreftelsen: Du skal få oppgitt prisen på varen og fraktkostnadene av nettbutikken. Når du handler på nett kan det være fort gjort å taste feil. Gå derfor gjennom bestillingen og ordrebekreftelsen for å se om noe har gått galt i prosessen. Handler du julegaver i en utenlandsk nettbutikk, må du som regel også betale moms og tollbehandlingsgebyr hvis varen koster mer enn 200 kroner. (Kilde: Forbrukerombudet) (ANB)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen