Trenger hele Norge å sjekke selvangivelsen samme dag?

Det er viktigere ting å bruke skattepengene på, mener Amund Espelien.

I går mottok jeg årets selvangivelse, og av alle ting skulle den komme i postkassa lenge før jeg fikk mulighet til å kikke på den på Internett. Jeg er ikke av dem som febrilsk har forsøkt å logge meg på Skatteetatens sider, simpelthen fordi tjenesten gikk ned (eller ble tatt ned) før jeg i det hele tatt fikk anledning til å prøve. Nå venter vi på at Altinn skal repareres og at stabiliteten og sikkerheten er på nivå med det som forventes av en slik tjeneste.

Det skrives mye om Altinn.no etter siste dagers hendelser. For ett år siden hadde man tilsvarende ytelsesproblemer og skriverier, med påfølgende lovnad om at Altinn skulle takle trafikken i fremtiden.

Men er det egentlig et behov at hele Norge skal kunne sjekke selvangivelsen sin samme kveld?

Det at vi mottar papirversjonen av selvangivelsen på ulike tidspunkt har da aldri vært noe stort problem, og ytelsesproblemene kan enkelt løses ved at man gradvis åpner tilgang til brukerne over en håndfull dager. Jeg vet ikke hvordan det er med dere andre, men for meg spiller det liten rolle om jeg mottar selvangivelsen på en tirsdag eller torsdag. Jeg har fortsatt tilstrekkelig med tid til å levere den innen fristen.

Teknologien er der, og det er mulig å gi alle tilgang til selvangivelsen samtidig, men det koster å dimensjonere serverpark og systemer til å tåle denne typen trafikk. I dette tilfellet er det snakk om trafikk som inntreffer kun én gang per år. Her bør det være rom for å være pragmatisk, og det er lov å vurdere kostnad opp mot nytteverdi. Jeg ser langt viktigere ting å bruke statlige skattekroner på enn IT-investering som garanterer at jeg også kunne se selvangivelsen min på tirsdag samtidig med alle andre.

Posten på sin side ville aldri dimensjonert sin infrastruktur ut ifra at alle i Norge skal motta selvangivelsen sin på samme dag. Ved å fordele distribusjonen ut over flere dager har de ingen problemer med å levere, og i år har de sannelig klart å levere den raskere enn Altinn.no.

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen