Treg levering på flate produkter

Mange i Norge sitter spente og venter på den ny LCD-TV og bærbar med flott skjerm.

Like mange vil nå bli skuffet ettersom beskjeden om forsinkelse i leveranse kommer.

Noen kan risikere å måtte vente opp til to måneder.

Les også:
Gigantisk test av 70 flatskjermer
.
Slipp dekoder med ny Sony-TV
.
Gull til Panasonic, Sony og Samsung
.

Globalt problem
Mange forbrukere har de siste ukene opplevd at nye LCD produkter de har bestilt har fått utsatt leveranse. Dette er ikke kun et problem i Norge, men et globalt problem.

- Det er for tiden en global mangel på LCD-skjermer. Mangelen kommer av at de store underleverandørene har bygd om sine produksjonsanlegg, forklarer Hans Seime, informasjonsansvarlig hos Dell Norge.

Tomt for 32 tommer
Ifølge han har spesielt dataskjermer blitt et problem etter at underleverandørene gikk over til å produsere skjermer i widescreen format. Men dette har også gått ut over leveransen av TV-er.

Hos Elkjøp kan produktansvarlig for brunevarer, Thomas Hegerlund, opplyse at det er spesielt LCD-TV-er på 32 tommer som utgjør et problem.

- Det har salgsmessig vært en veldig bra sommer når det gjelder TV-er. Det kan vi nok takke det dårlige været for. Når etterspørselen har vært større enn normalt så har det oppstått et problem, forklarer han.

Kan få annet produkt
Både han og Seime påpeker likevel at dette i minst mulig grad skal gå ut over forbrukeren. Hegerlund mener at Elkjøp har en god garanti. Denne skal gi forbrukeren rett til en like bra, eller bedre TV enn det de har bestilt, om apparatet blir veldig forsinket.

Dell er på sin side påpasselige med å opplyse kundene om at leveransen kan ta tid. De har spesielt problemer med 19 tommers skjermer. En løs skjerm av denne typen kan ha en leveringstid på opp til to måneder.

Snakk med selger
Seime sier Dell ikke har opplevd noen store klager fra kunder da de har vært påpasselige med å opplyse om dette, men han sier at det finnes løsninger for de som har hastverk.

- Vi har mange typer LCD-skjermer og flere av disse ligger på lager. Hvis du da velger en skjerm utenom de mest populære, så skal det ikke være noe problem. Uansett anbefaler vi at du tar kontakt med din selger for å finne en løsning om det skulle oppstå problemer, påpeker Seime.

Dårlig info
Andre selskaper er derimot ikke like gode på opplysningsfronten og mange opplever for tiden at bestilte produkter blir forsinket opp til flere ganger. Opplysninger om forsinkelsen blir ofte ikke gitt til kunden før etter at varen for lengst skulle vært levert.

Jon Andreas Lange, seniorrådgiver ved forbrukerrådet mener at forbrukernes rettigheter i slike tilfeller er vage.

- Utgangspunktet er at et produkt skal leveres innen det avtalte tidspunktet, eller innen rimelig tid om varen ikke er på lager. Om man skal kunne heve kjøpet må varen være vesentlig forsinket i følge loven, forklarer han.

Når en vare er vesentlig forsinket sier loven derimot ikke noe om. Hos forbrukertvistutvalget opplyses det at slike saker behandles enkeltvis. Det er likevel god kundebehandling å gi opplysninger om slike forsinkelser. Hvis det gis opplysning om at produktet vil bli sent levert har forbrukeren lite å klage på.

Unngå forskuddsbetaling
Heldigvis gir flere butikker deg mulighet til å avbestille forsinkede produkter. Verre er det med produkter som er forhåndsbetalt og som drøyer med levering. I slike tilfeller står forbrukeren på utrygg grunn.

Forbrukerrådet anbefaler derfor på sine nettsider om å unngå butikker og nettsteder som krever forskuddsbetaling så fremt det er mulig.

Vil ta tid
Når markedet vil stabilisere seg igjen og produksjonen av LCD-paneler vil bli stabil er usikkert, men Hans Seime hos Dell tror det ennå vil bli noe ventetid for den utålmodige.

- Det vil helt sikkert bedre seg, men ikke innen tredje kvartal og utviklingen i fjerde er det usikkert å si noe om, forklarer han.

Det kan derfor lønne seg å se på andre muligheter om ditt spesifikke flate produkt ikke ligger klart på lager. Eventuelt må du smøre deg med en porsjon tålmodighet.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen