Tredobbel utenlandstakst på mobilsvar

Høres dette ut som en overdrivelse eller misforstÃ¥else?  Jepp; enig i det, men sant er det likevel, og det gjelder begge mobiloperatørene. NÃ¥r du er i utlandet med mobiltelefonen din og har pÃ¥slÃ¥tt mobilsvar – en utmerket tjeneste som de fleste av oss benytter seg av – koster det flesk.

Mobilsvar-stillhet
Når du ligger med et smil om munnen og neven godt dandert rundt paraplydrinken på bassengkanten i Casablanca, er nytelsen ofte enda større når mobiltelefonen er slått av. Eller du gjør som så mange andre – ser hvem som ringer og tar bare de telefoner du selv vil. Resten lar du gå til mobilsvar.

Og det er her problemet oppstår. Mobilsvar er en viderekoblingstjeneste. Når eksen legger igjen ei illsint 4 minutters melding på svareren betaler du samtalen fra det norske nettet til mobiltelefonen din i utlandet – i dette tilfellet Marokko. Et land det koster norske mobiltelefoner rundt 12 kroner per minutt å ringe til og fra Norge. Greit nok – slik er systemet som sikrer at den som ringer ikke får overraskende regninger.

En tur til Norge
Du har altså betalt for samtalen en gang. MEN så er mobilsvartjenesten en viderekoblingstjeneste – fra din telefon til serverene der talemeldingen lagres i Norge. Dermed må du som befinner deg i utlandet betale utenlandstakst nok en gang, og vi er oppe i 4 minutter à 12 kroner *2 = 96 kroner. Det blir penger av sånt, men vi er ikke ferdige med dette.

Hvis du har lyst til å høre meldinga koster det selvsagt en ny runde til 12 kroner minuttet. Rett nok kan du hoppe videre i menyen så du slipper å høre tullprat, men er det noe viktig koster det altså nok en gang 48 kroner.

Løsning: viderekoble alle anrop
Kundeservice hos både NetCom og Telenor Mobil anbefaler kundene å viderekoble alle innkommende anrop over til mobilsvar før man drar ut av landet. Det blir nemlig en direkte viderekobling, slik at samtalene ikke tar turen etter deg og tilbake. Dermed kan du lese av meldingene og ringe tilbake til dem du vil. De anbefaler også å endre meldingen din til innringerne til noe slikt: ”Jeg er på reise i utlandet. Du kan legge igjen beskjed etter tonen, men send meg helst en tekstmelding.”

JohnsenEsbenTuman
Informasjonssjef
Espen Tuman
Johnsen i Telenor
Mobil ønsker seg
lavere utenlands-
priser.
Informasjonssjef Espen Tuman Johnsen i Telenor bekrefter framstillingen av prisbildet og i likhet med informasjonskonsulent Nina Kersten Nilsen i NetCom beklager han at det er slik, men skylder på internasjonale roamingregler.

- Det er faktisk slik at samtalen vandrer den ruta som du beskriver. Årsaken til at det er vanskelig å gjøre noe med dette, er at dette handler om avtaler mellom en rekke internasjonale operatører. Egentlig er den beste løsningen å få lavere internasjonale priser på mobiltelefoni. Det ville ikke være oss i Telenor imot om prisene på internasjonale samtaler går ned. Det jobber vi for, sier Espen Tuman Johnsen. NetCom har stort sett samme syn på saken.

Smartere nettverk
En annen måte å løse problemet på er neppe mindre komplisert, og handler om måten samtalene settes opp på mellom mobilnettene. Johnsen forklarer:

- Om du og jeg er samtidig i eksempelvis Spania og ringer til hverandre vandrer samtalen hele veien til Norge og tilbake. Dersom det kommer teknologi som gir mer effektiv dirigering (ruting) av samtalene – slik at de bare vandrer innenlands i Spania - ville det være lettere å få lavere priser. Men dette er en fryktelig komplisert materie. Tenk bare på når vi er tilkoblet hver vår operatør, eller enda vanskeligere – om vi er i ulike land, sier han.

Ukjent for oss
En liten rundspørring blant telejournalister med lang erfaring i å se på det kompliserte internasjonale pris-regelverket på mobiltelefon, viser at ingen har fått med seg at det er slik vi har beskrevet med mobilsvar. Johnsen forteller at Telenor forsøkte før sommeren i fjor å få dette belyst slik at kundene ikke skulle få overraskelser etter ferien, men at det ikke er enkelt å nå ut med slik informasjon.

Både Nina Kersten Nilsen i NetCom og Johnsen mener ordningen er rimelig sett ut fra at de norske operatørene har faktiske kostnader ved å transportere samtalene fram og tilbake, selv om de altså skulle ønske det ikke var slik.

Johnsen legger til at om man likevel er innom en Internett-kafe eller har tilgang til nettet på annen måte, er det gratis å logge seg inn på sine sider på telenormobil.no og høre og lese beskjeder fra mobilsvar der.

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen