(Bilde: Shutterstock)

Tre tips som kan gi deg bedre selvtillit

Danske forskere mener de har oppskriften.

Ordet selvtillit betyr ifølge ordboka «tillit til egen evne og dyktighet». Hvorfor noen har mer selvtillit enn andre kan kanskje ikke forklares fullt ut, men det finnes i alle fall noen forklaringer:

En gruppe forskere som Videnskab.dk har snakket med hevder nemlig at du kan narre hjernen din til å tro at du er bedre enn du er, og på den måten også bli bedre på det du gjør.

«Fake it 'til you make it»

IFK-spilleren Lasse Vibe har jobbet med selvtilliten sin det siste året. Det gjorde ham til toppscorer i Allsvenskan og ga ham plass på det danske landslaget (han scoret i landslagsdebuten).
IFK-spilleren Lasse Vibe har jobbet med selvtilliten sin det siste året. Det gjorde ham til toppscorer i Allsvenskan og ga ham plass på det danske landslaget (han scoret i landslagsdebuten).Foto: ifkgoteborg.se

Artikkelen handler egentlig om hvorfor den danske fotballspilleren Lasse Vibe plutselig har blitt så god. Han ble toppscorer i Allsvenskan, Sveriges øverste divisjon, etter å ha scoret 23 mål på 30 kamper for sitt lag IFK Göteborg. Nå er han også på Danmarks landslag.

Selv sier Vibe at han det siste året har lurt seg selv til å bli bedre. Etter en dårlig treningsøkt, hvor han kunne brenne mange store sjanser, avsluttet han med å skyte 20 baller i åpent nett fra tre meters hold. På den måten hevder han at han lurte hjernen sin til å tro at det likevel hadde vært en god trening. Tidligere ville han derimot ha gått skuffet av treningsfeltet.

– Jeg tenker «hold opp, jeg var god. Jeg scoret 20 mål på treningen. I min underbevissthet tror jeg dermed at jeg har gjort det bra på trening, og alle de brente sjansene er glemt. Det høres dumt ut, men det har gitt meg selvtillit og følelsen av å være målfarlig, sa Vibe til BT.dk i sommer.

Det var Vibes mentale trener som ga ham instrukser om å gjøre akkurat denne øvelsen.

3 tips fra forskerne

Forskerne som Videnskab.dk har snakket med koker det hele ned til tre ting. Tipsene kan naturligvis brukes til å gi deg bedre selvtillit på andre områder enn idrett også. Tipsene er som følger:

1. Sett deg realistiske mål for det nivået du befinner deg på.

2. Tren deg selv til å utføre en bestemt handling ved å visualisere at du utfører den med suksess.

3. Boost testosteronnivået ditt og senk mengden av stresshormoner ved å uttrykke selvtillit med kroppsholdningen din i to minutter. 

Slik forklarer forskerne tipsene

Ifølge Bobby Zachariae, professor i helsepsykologi ved Aarhus Universitetssykehus, har forventningene til egen kunnskap mye å si for hvor godt vi klarer å prestere. Han hevder at bekymringene forsvinner og ambisjonene øker, noe som gjør oss bedre rustet til å takle eventuell motgang.

Han får støtte av professor Reinhard Stelter fra Københavns Universitets institutt for idrett og ernæring.

– Troen på egne evner øker sjansene for suksess, både på kort og lang sikt. Det skaper en drivkraft og gjør at vi ikke gir oss på veien mot målet, sier Stelter til Videnskab.dk.

«Se selvsikker ut!»

Stå slik i to minutter før joggeturen, så kanskje du slår rekorden din?
Stå slik i to minutter før joggeturen, så kanskje du slår rekorden din?Foto: Shutterstock

Det mest oppsiktsvekkende er kanskje tips nummer tre, om testosteron og stresshormoner. Ifølge Dan Bang, stipendiat i eksperimentell psykologi ved University of Oxford og Aarhus Universitet, øker mengden av stresshormonet kortisol i kroppen når vi bekymrer oss for noe. Det igjen fører til at vi underpresterer, tenker mindre analytisk og tar forhastede beslutninger.

Økt testosteronproduksjon i kroppen kan gjøre deg mer oppmerksom og flinkere til å ta raske og gode beslutninger. Ifølge Berg kan du lure kroppen til å produsere mer testosteron å uttrykke selvtillit med kroppspråket ditt. Dette gjelder både for menn og kvinner, ettersom også kvinner har nivåer av det mannlige hormonet, og effekten skal være nokså lik.

Nøyaktig hvordan du skal se selvsikker ut sier forskeren ingenting om. Vi i redaksjonen prøvde i to minutter å stille oss rakrygget opp, med lave skuldre, albuene ut til siden, det ene beinet litt bak det andre mens vi latet som vi hadde en usynlig krok i nakken.

På spørsmål om det funket, svarte min kollega «Ja, kanskje? Nei, jeg vet ikke ...» Mulig det er en treningssak.

Mangler du selvinnsikt?
Forskning viser at det er vanskelig å se seg selv gjennom andres øyne »

(Kilder: Videnskab.dkBT.dk)

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen