GUIDE: Få det beste mobilabonnementet
Guide
(Bilde: Istockphoto)

Få det beste mobilabonnementet

Det tar fem minutter.

Det er mer enn bare pris som teller når du skal velge mobilabonnement. Hvor mye dette andre har å si er derimot verdt å vurdere:

Valg av mobilnett

Vi har per i dag kun to landsdekkende mobilnett og disse eies og driftes av Telenor og NetCom. I tillegg har Tele2 begynt å bygge et tredje nett. De operatørene som ikke eier eget nett (såkalte MVNO-er), leier kapasitet i nettet til Telenor og NetCom.

Telenor lever godt på ryktet om at de har så stabilt mobilnett, men glem ikke at NetCom også har utbedret sitt mobilnett kraftig de siste årene. Vårt inntrykk er at mobildekningen kan variere stort fra sted til sted. Spør gjerne noen som bruker et annet mobilnett enn deg om deres erfaringer på det stedet du bor.

Spesialnumre og priser til utlandet

Priser til spesialnumre kan variere litt mellom operatørene. Hvis du ofte ringer nettbanken din eller ofte ringer support eller andre 815-numre eller 5-sifrede telefonnumre, kan det være lurt å sjekke prisene på slike numre hos de operatørene som kommer best ut i forhold til forbruket ditt. Som regel er det små prisforskjeller mellom de store og de små operatørene på de vanligste spesialnumrene.

Bruker du mobilen veldig mye i Norden? NetCom lanserte i fjor Nordenpris, en tjeneste som gir deg lik pris til - og i - nordiske land som i Norge. Med Chess-abonnementet SjakkMatt og One Call Folkepakka får du noe av det samme. For noen vil dette være spesielt gunstig, men primært gjelder det kanskje de som bor langs svenskegrensa eller har kjæreste i København.

Hvis du ringer noen som bor i et land utenfor Norden kan det fort bli dyrt. Her lønner det seg som regel å kjøpe et ringekort for utlandssamtaler, eller bruke en VoIP-tjeneste som for eksempel Skype. Norske iCall er også et prisgunstig alternativ hvis du vil bruke ditt eget mobilnummer. Priser til utlandet med abonnementet ditt sjekker du hos operatøren, men for folk flest bør ikke disse prisene være avgjørende for valg av mobilabonnement - du bruker sannsynligvis mobilen mest innenlands.

På ferie i utlandet lønner det seg ofte å kjøpe et lokalt kontantkort eller datakort, eller bruke en VoIP-tjeneste via et trådløst nett. Alternativt kan du begrense kostnadene ved å sende SMS fremfor å ringe.

Kundeservice

Det er overhodet ingen automatikk i at de største operatørene har den beste kundeservicen. Faktisk har blant annet One Call og Talkmore havnet høyere på EPSI Ratings kundetilfredshetsmålinger de siste årene enn Telenor, NetCom og Tele2.

Likevel, hvis du føler at du får god hjelp de gangene du trenger det, samt god informasjon på nettsidene, gode tilbud på nye mobiltelefoner, nyttige apper fra operatøren, fordelsprogrammer (2-for-1 på kino etc.) eller lignende, bør du helt klart ta dette med i betraktningen når du bestemmer deg. Dette gir en merverdi for noen som det kan være vanskelig å sette en pris på i kroner og øre.

Velger du en lavprisaktør legges det dessuten litt opp til at du også må administrere abonnementet selv på Internett, og det er ikke sikkert det passer for alle. Da bør du heller se nærmere på det billigste abonnementet som din foretrukne operatør har å tilby ifølge Ringepriser.

Husk at det kan være veldig mye penger å spare i løpet av et år på å velge et abonnement som er tilpasset forbruket ditt.

Sjekk hvilket abonnement som lønner seg med Ringepriser

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen