Mr. Jerry Huang, Huaweis direktør for global markedsstrategi.

Tre steg som skal gjøre Huawei best på mobil

Huaweis globale markedssjef, Mr. Jerry Huang, har staket ut kursen..

Amobil.no/Barcelona: Huawei hevder de i dag er verdens tredje største produsent av mobiltelefoner, etter Samsung og Apple. Ifølge Huawei hadde de denne posisjonen i både tredje og fjerde kvartal 2013. Huawei mener det er to grunner til det - større merkebevissthet og bredere distribusjon.

Bygger merkevarebevissthet

– Merkevarebygging er viktig for Huawei, forteller selskapets direktør for global markedsstrategi, Mr. Jerry Huang. Et av selskapets klare mål har vært å selge flere av sine produkter under eget navn, mot tidligere å ha vært en typisk OEM-produsent (produsent av produkter som andre setter sitt merke på).

I 2013 ble 95 prosent av alle smartmobiler fra Huawei solgt under eget merkenavn.

Huawei3.
Huawei lager også løsninger for trådløs hjemmeunderholdning.

Den andre strategien har vært å utvide distribusjonsnettet. Mens det tidligere var operatørene som kjøpte inn og distribuerte Huaweis telefoner, skjer nå rundt halvparten av salget gjennom andre kanaler.

Tre delmål

Men Huawei gir seg ikke med dette. For å sørge for fortsatt vekst må selskapet nå tre milepæler, hevder Huang. Den første er å sørge for at Huawei leverer den beste maskinvaren.

Dernest skal Huawei ha den beste programvaren du kan få på en mobil, og til slutt vil selskapet redefinere kategorien smartmobil med nye design og nye bruksområder.

– Det tar tid å bygge opp en merkevare, og hvordan skal vi få sluttbrukere til å forstå at kinesere kan levere virkelige kvalitetsprodukter og at våre produkter er verdt et forsøk? Først må vi selvfølgelig ha gode produkter. Dernest må vi gjennomføre markedsaktiviteter så folk får vite om oss. Nå går vi inn i ulike sponsoravtaler, og så kan en saktens diskutere effekten av dette, sier Huang.

Les alle sakene fra Mobile World Congress 2014 »

Gir resultater

Han vil ikke si om dette er en strategi som vil bli benyttet i alle regioner, men mener innsatsen har gitt resultater i form av høyere markedsandel i vestlige land.

I Norge har markedsandelen vært oppe i fem prosent, mens den nå er gått tilbake til rundt fire prosent.

Huang tror den globale markedsandelen i løpet av kort tid vil ligge på ti til femten prosent, forutsatt at selskapet lykkes med sin produktstrategi og markedsføring. 

Ledende på 4G LTE

Her viser Mr. Jerry Huang frem den nye 7-tommeren MediaPad X1. Slike produkter skal bidra til å drepe myten om at kinesiske produsenter ikke kan klage premiumprodukter.
Her viser Mr. Jerry Huang frem den nye 7-tommeren MediaPad X1. Slike produkter skal bidra til å drepe myten om at kinesiske produsenter ikke kan lage premiumprodukter.

Mens Huawei ikke er kjent for å ha de aller råeste mobiltelefonene, er de definitivt kjent for å være fartsglade når det gjelder mobilt Internett. De nye telefonene er alle tilpasset 4G-nettet basert på LTE.

I Norge har Huawei også bygget infrastrukturen i disse nettene, og med det har de både brikkesett og kompetanse til å gjøre tilkoblingen mellom håndsett og nettverk optimal. Det betyr blant annet at Huawei også kan gjøre sine telefoner mer energieffektive med hensyn til hvordan de samspiller med nettverkene.

Bruksmønsteret endrer seg

– Da vi introduserte 3G-mobiler var folk nølende, og så ikke hensikten med å bytte ut 2G-mobilen. I dag vil folk ha større skjermer og raskere nett. Mange vil heller bruke mobilen med 4G enn med Wi-Fi i hjemme. Når telefonene også blir viktige for video og annet datakrevende innhold, blir hastigheten i nettverkene viktigere. Her har Huawei-gruppen et fortrinn ved å kunne tilby ende til ende-løsninger, sier Huang.

Huawei var først med kategori 4-enheter, og er nå først også med kategori 6-enheter. Sistnevnte er en teknologi for bruk av to kanaler, slik at hastigheten kan dobles fra 150 Mbps til 300 Mbps. Det betyr at en  hel HD-video kan lastes ned før mikrobølgeovnen er ferdig med å poppe popcornet ditt.

Men foreløpig har operatørene ikke kapasitet til å tilby sluttbrukere ubegrenset tilgang til nettene, og da blir toppfarten egentlig ganske irrelevant.

Det vil forandre seg ganske snart, tror Huang.

Les også: 1000 ganger bedre kapasitet med 5G

Kommentarer (4)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen