Sniktitt HTC Vive

Vi har prøvd HTC Vive før, men dette er første gang vi har fått lov til å ta bilder inni testrommet. Utstyret har også blitt en del bedre. (Bilde: Tek.no)

Trådløse kontrollere, færre kabler og mindre rom

Vi prøvekjører HTC og Valves VR-briller ett halvt år etter lansering.

Berlin/Tek.no: I vår fikk vi prøve VR-brillene fra HTC og Valve. Navnet den gang var Re Vive. Det er mulig HTC plutselig har funnet ut at navnet kan oversettes til «gjenoppliving», for Re-delen av navnet har forsvunnet siden sist. Nå står det bare Vive på alle plakatene rundt området der brillen vises.

I utgangspunktet er det ikke så mye som skal ha forandret seg siden sist, men opplevelsen av å kunne labbe rundt i et virtuelt miljø var så imponerende den gang, at vi ikke kunne dy oss da invitasjonen kom fra HTC igjen.

Dette er en av årets største lanseringsuker for ny teknologi. Gå til samlesiden vår for å lese om mer om årets IFA-lanseringer »

Fortsatt litt lav oppløsning

To små laserprojektorer sørger for å lage rutenettet som brillene bruker til å orientere seg i.
To små laserprojektorer sørger for å lage rutenettet som brillene bruker til å orientere seg i. Foto: Tek.no

Da vi kom inn i rommet ble det raskt klart at enkelte ting var som før, mens andre ting ikke var det. Selve brillen ser fortsatt omtrent ut slik som tidligere. En forholdsvis stor, svart maske med det som på avstand kan se litt ut som smykkesteiner spredt rundt. Dette er sensorene som fanger opp rutenettet laserboksene i taket lager. Det er disse som gjør posisjoneringen så nøyaktig, og tillater deg å gå rundt i et virtuelt rom.

Etter at vi fikk på oss brillene la vi dessuten merke til at oppløsningen er som før. Med andre ord litt i laveste laget. Opplevelsen er pikselert, men fordi opplevelsen er så total, med presis bevegelsessporing, lydeffekter og mulighet til å gå rundt, glemmer vi fort at vi ser på et pikselert bilde. Ikke virker masken å gi kvalme heller, hverken første gang eller denne gang.

Vi blir dessuten fortalt at spesifikasjonene muligens ikke er endelige. Dermed kan det hende oppløsningen øker innen produktet kommer i salg.

Trådløse kontrollere og færre kabler

På den positive siden har brillene nå fått samlet kabelsalaten i én litt tykkere kabel. På første prøvetur med HTC Vive snublet undertegnede i kablene et par ganger. Man ser jo tross alt ikke hvor man faktisk beveger seg når man har brillene på. Denne gangen gikk det så meget bedre. Man merker om kabelen vikler seg inn i bena, eller om man er i ferd med å tråkke på den. Flere ganger flyttet jeg kabelen rundt beina så jeg ikke skulle snuble i den. Det aller beste hadde vært om kabelen ikke var nødvendig i det hele tatt, men så langt har vi fortsatt ikke kommet. Ikke for brillene i hvert fall.

Håndkontrollene har blitt trådløse siden sist. På ett tidspunkt forsøkte vi å klappe med hendene. Det fungerte heller dårlig.
Håndkontrollene har blitt trådløse siden sist. På ett tidspunkt forsøkte vi å klappe med hendene. Det fungerte heller dårlig. Foto: Tek.no

For håndkontrollene er historien en annen. Sist var de kablet og utgjorde en ekstra del av blekkspruten som holdt alt dette koblet opp mot PC-en. Nå har de blitt trådløse, og noen forskjell i responsivitet virket det ikke å være.

God bevegelsesfrihet i lite rom

Slik ser testrommet ut. Selve rommet er på størrelse med det vi fikk gå rundt i under Mobile World Congress tidligere i år, men inni brillene er det mindre så spilleren ikke skal dundre inn i datamaskinen og guiden som er plassert i hjørnet.
Slik ser testrommet ut. Selve rommet er på størrelse med det vi fikk gå rundt i under Mobile World Congress tidligere i år, men inni brillene er det mindre så spilleren ikke skal dundre inn i datamaskinen og guiden som er plassert i hjørnet. Foto: Tek.no

En annen spennende ting er at rommet virket å være satt opp som noe mindre enn det vi testet HTC Vive i i Barcelona. Dermed var ikke bevegelsesfriheten fullt så god som den var på første forsøk, men det opplevdes likevel som helt tilstrekkelig. I så stor grad at selv små stuer burde virke. Ifølge HTC skal det bare kreve 2 x 2 meter å gå rundt i VR-opplevelsen, og du kalibrerer sensorene selv når du kobler opp utstyret.

Når systemet er kalibrert opp dukker det opp et blått «gjerde» som gradvis trenger gjennom VR-opplevelsen når du kommer nærme veggen.

Et prakteksempel på hvor fordypende denne opplevelen er dukket opp noen få minutter inn i demonstrasjonen. Et av spillene som vises frem går ut på at man er en litt laber kokk, som kokkelerer med hele kjøttstykker og hermetikkbokser i gryta. Men her blir håndkontrollene til faktiske hender, og ser ikke lenger ut som kontroller inni masken.

Det første jeg gjorde var å forsøke å klappe med hendene. Lyden av hardplast som traff hardplast hørte jeg gjennom hodetelefonene.

Portal er ett av spillene undertegnede har hatt det mest gøy med de siste årene. Her er en av robotene fra spillet.
Portal er ett av spillene undertegnede har hatt det mest gøy med de siste årene. Her er en av robotene fra spillet.

Roboten GLaDOS mener fortsatt jeg er verdiløs

GLaDOS er den ondsinnede og tørrvittige intelligensen i Portal-spillene - og høydepunktet i vår prøvekjøring av HTC Vive.
GLaDOS er den ondsinnede og tørrvittige intelligensen i Portal-spillene - og høydepunktet i vår prøvekjøring av HTC Vive. Foto: Tek.no

Selve innholdet i demonstrasjonen var det samme som sist, og startet med en sekvens der vi vandret rundt på et vrak på havets bunn, blant stimer av fisk. En enorm hval dukker også opp, og truer med å feie undertegnede av båten idet den slår med halen.

I de andre tingene som vises frem får vi male med lys i tre dimensjoner. Det er mulig å gå rundt det fantastiske kunstverket, og du kan male streker gjennom rundinger. Å ha et lærret som oppfører seg på denne måten er særdeles uvant.

Det er flere andre ting som foregår i demonstrasjonen også, men det aller mest imponerende er fortsatt å få kjeft av den helsprø og skikkelig onde robotintelligensen GLaDOS fra Portal-serien. Lite varmer mitt hjerte mer enn å høre at alle ansvarsområder nå er fjernet fra min liste over ansvarsområder, idet rommet jeg står i rakner rundt meg.

Lek og moro er alltid en viktig del av de store teknomessene. En annen gøyal nyvinning fra årets IFA er BB-8-roboten fra Sphero. Den lille, sjarmerende kula er den samme som kommer til å dukke opp i neste installasjon av Star Wars. Les vår sniktitt og se video her »

HTC Vive   Les mer »

Beste priser

På lager 9 490,- Til butikk
På lager 9 490,- Til butikk
Forventet lagerdato 9 490,- Til butikk

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen