20190704_01_09
20190704_01_09 (Foto: Toyota)

Toyotas konsept-Prius går 44 kilometer per dag på solkraft

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Toyota er kanskje ikke bilmerket du forbinder mest med elbil. Men japanerne var først ut med hybridbiler, og nå har de kommet opp med en ny løsning for å spe på rekkevidden til hybridene sine; et solcelletak som dekker hele bilen.

Solcellene dekker både taket over kupeen og panseret på bilen. Det dekker også luken til bagasjerommet på bilen. Konseptbilen som viser løsningen er en av Toyotas vanlige Priuser, og den ser relativt uvanlig ut med panelene på seg - men den nyter store fordeler av det, om vi skal tro Toyota. 

Mer enn fire solmil per dag

Panelene skal nemlig kunne bidra med hele 44,5 kilometers rekkevidde per dag. Du kan allerede kjøpe en Prius med solpaneler på, men panelene på den nye konseptbilen leverer mye mer strøm. 

Panelene skal være særlig effektive varianter fra Sharp som leverer inntil 860 watt, mot panelene på dagens sol-Prius som bare leverer 180 watt. En annen nyhet i testbilen er at den kan lade under kjøring, der dagens Prius bare lader når den står parkert.

Foreløpig er det kun en konseptløsning som skal prøves ut, der Toyota og samarbeidspartnerne skal se på hvor store fordeler for CO2-utslipp og energieffektivitet de kan få ut av mer effektive paneler og batterier.

To sol-elbiler på vei

Lightyear One skal sanke inn strøm til 30 kilometers kjøring per dag. Foto: Lightyear

Solceller dukker opp i elbilnyhetene med jevne mellomrom. Nylig annonserte det nederlandske selskapet Lightyear at de jobber med med elbilen Lightyear One som får solcellepaneler på taket og panseret.

Selskapet mener den skal klare å samle sammen strøm nok til 30 kilometers kjøring på en vanlig sommerdag i Oslo, men modererer optimismen til 4 kilometer per dag på vinterstid.

Tyske Sono Motors har lansert sin Sion, en elbil som også er dekket av solcellepaneler. Den skal kunne få 34 kilometer ekstra rekkevidde i døgnet fra solpanelene som kler taket og bilsidene.

Ford og Hyundai satser også på sola

I likhet med Toyota satser Ford på å lade hybridene sine med solceller. Der i gården er det familiebilen C-Max som får paneler på taket. Ford mener det skal levere nok strøm til å dekke 75 prosent av kjøreturene til en vanlig sjåfør.

I løpet av en hel dags lading skal solcellene høste inn strøm tilsvarende fire timers vanlig lading fra laderen.

Også Hyundai har planer om å selge solcellepaneler til å ha på takene til elbiler og hybridbiler fremover.

Dermed ligger det kanskje an til flere solcellebiler etter veiene fremover.

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen