Totalt kaos i utenlandsprisene

Nettsidene til Norges tre største mobilselskaper er både forvirrende og mangelfulle hva gjelder prisinformasjon. Hverken Telenor, Netcom eller Tele2 makter å gi kundene en fullverdig oversikt over hva det koster å bruke mobilen når man er ute og farter.

Og situasjonen er ikke stort bedre på kundesentrene. I dag har samtlige av de tre selskapenes kundesentre svart feil på vårt spørsmål om utenlandstelefoni.

Fra utland til utland

Det konkrete spørsmålet vi forsøkte å finne svaret på, er hva det koster å ringe til et annet land enn Norge og det landet man befinner seg i når man selv er i utlandet.

Eksempel: Tenk deg at du er på jobbreise eller ferie i USA, og trenger å ta en telefon til Tyskland. Hvor mye koster den samtalen deg fra din norske mobiltelefon?

Nettsidene til de tre store mangler ikke bare svaret, de forteller deg heller ikke hvordan du går fram for å finne det. Og når vi ringte kundesentrene, svarte samtlige kundekonsulenter det samme, nemlig feil. Alle tok feil.

Stort bedre bevis på priskaoset enn velvillig feilinformasjon fra de som er ment å kjenne fasiten, får du ikke.

Feil, feil og feil

Kundekonsulenter hos Telenor, Netcom og Tele2 har i tur og orden fortalt oss at samtalene prises i to ledd fordi samtalene rutes via Norge. I eksempelet med kunden som ringer fra USA til Tyskland, forklarte de oss at sluttprisen var summen av det det koster å ringe fra USA til Norge, pluss prisen for å ringe fra Norge til Tyskland.

– Nei, slik er det ikke. Prisen bestemmes av nettet du befinner deg i, forteller kommunikasjonsrådgiver Øyvind Vederhus i Netcom.

– Dette stemmer ikke, det er prisene hos den utenlandske operatøren som gjelder, sier også Tele2-sjef Haakon Dyrnes.

– Du har dessverre blitt feilinformert. Prisen er det den utenlandske operatøren du benytter deg av som bestemmer, bekrefter informasjonssjef Atle Lessum i Telenor.

For ordens skyld presiserer vi at Netcoms kundekonsulent tross alt hadde delvis rett:

– Den eneste gangen kunden betaler for at samtalen styres innom Norge, er dersom han eller hun bruker Youngtalk eller Kontant, sier Øyvind Vederhus i Netcom.

260.000 prisplaner

Med over 170 land og enda flere operatører som komponenter i formelen, ville Netcom ifølge Vederhus måtte presentere over en kvart million prisvariabler på nettsidene sine dersom alle alternativene skulle vært redegjort for.

Post- og teletilsynet (PT) har forståelse for at dette er uoverkommelig, men etterlyser likevel bedre informasjon.

– Man kan ikke forvente å finne detaljerte opplysninger om alle mulige priskrysninger verden over på en hjemmeside. Men det burde definitivt være plass til en tekst som redegjør for de spesielle prisomstendighetene rundt en utland-til-utland-samtale, sier informasjonsdirektør Elisabeth Sørbøe Aarsæther i PT til Mobilen.no.

Hun mener hjelp til selvhjelp er et godt prinsipp, og at norske mobilselskaper bør ta seg bryet med å fortelle kundene hvor de finner prisene de er på utkikk etter – nemlig hos de utenlandske operatørene.

I Netcom er man enig, og selskapet lover å se på hvordan hjemmesidene kan utbedres slik at de gir kundene et bedre utgangspunkt for å orientere seg.

Mer kaos

Og dette er bare en liten del av bildet.

For sommeren 2007 må kundene fremdeles forholde seg til ulike priser avhengig av hvilket abonnement de har, hvilket land de skal til, hvilket nett de er tilknyttet i dette landet, hvilken tid på døgnet det er, hvorvidt samtalen går til en fasttelefon eller mobiltelefon i dette landet, eller kanskje til Norge eller et annet land innenfor samme takstsone, lengden på takseringsintervallene og størrelsen på oppstartsavgiften.

Og da har vi ikke engang begynt å snakke om mottak av samtaler, og det faktum at det under noen omstendigheter er dyrere å motta en samtale enn selv å starte den – stikk i strid med innlært prisfornuft og mobilvaner hjemmefra.

Det er betegnende for den begredelige situasjonen at vi må forholde oss til åtte og en halv skjermside med prisinformasjon når vi besøker telenor.no for å sjekke prisene ved bruk av mobilen i USA. Og enda mangler det informasjon her, informasjon vi får først når vi ringer til kundesørvis.

På den samme telernorsiden fant vi et gullkorn av en setning som søker å fortelle Ola og Kari noe om hva det kan koste å lese norske avisnyheter på wap når de er på reisefot:

”Prisene oppgitt for datatrafikk gjelder linjesvitsjet og ikke GPRS”.

Det er så en fristes til å tro selskapet har resignert i kampen mot prissnøfokket, og like godt lar resten av pedagogikken forsvinne med vinden.

Nye EU-priser

Ikke desto mindre er det gledelig å konstatere at EUs kamp for enklere og lavere utenlandspriser omsider synes å krones med seier.

Mens EU-landene forventes å redusere prisene sine i en tretrinnsprosess som begynner til høsten og avsluttes i 2009, vil Norge følge etter med nye priser fra og med 1. januar 2008. Fremdriften er avhengig av saksgangen i EU-byråkratiet, men PT bekrefter overfor Mobilen.no at den sannsynlige fremdriftsplanen ser nettopp slik ut.

Da får du kun tre utenlandspriser å forholde deg til i hele EU- og EØS-området: En for innkommende samtaler, en for samtaler i landet du befinner deg i, og en for samtaler til andre land i Europa.

Men nåde den som skal til USA!

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen