Totalslakt av Seinfeld-reklame

Det er ingen hemmelighet at Microsoft har slitt med å få gjennomslag for sitt siste operativsystem Windows Vista. Dette skulle løses ved en reklamekampanje til 300 millioner dollar, med Jerry Seinfeld i hovedrollen.

Dårlig mottatt
Etter at en rekke firmaer over hele verden har hoppet over Windows Vista, og valgt å holde seg til forgjengeren XP, har Microsoft innsett at de må gjøre noe for å snu trenden. Kritikken over Vista har også kommet fra privatbrukere, og en massiv reklamekampanje med Jerry Seinfeld var selskapets løsning.

Etter at den første reklamefilmen ble vist før helgen er kritikerne ikke nådig i sin dom. En rekke amerikanske medier slakter filmen som "en av de dårligste noensinne".

Poengløs og uten innhold
Det reklamefilmen høster mest kritikk for er at det rett og slett er et og et halvt minutt uten at det skjer noe som helst. Det blir heller ikke formidlet noe som helst budskap, og hadde det ikke vært for at Bill Gates er med, ville man faktisk ikke skjønt at det var en Microsoft eller Windows-reklame i det hele tatt.

Windows er ikke nevnt en eneste gang, mens Microsoft nevnes kun ved en anledning. Dette får analytikere til å riste på hodet og beskriver kampanjen som bortkastet.

Skepsis hos Wall Street
Microsoft er selvsagt et yndet mobbeobjekt, og mediene verden over har kastet seg over kampanjen som ulver. Hos amerikanske Computerworld konkluderer de med at dette er katastrofalt.

- Det er den verste, og mest poengløse reklamefilmen i historien, skriver de i sin blogg.

Også Sydney Morning Herald slutter seg til kritikken og sier i overskriften sin "Bisarr Microsoft-reklame bommer totalt".

Hos anerkjente Wall Street Journal er de også kritiske, men påpeker også at oppmerksomheten Microsoft likevel har klart å skape med filmen, også kan være postivt.

- Det ville kostet flere millarder for andre selskap å generere så mye oppmerksomhet rundt seg selv, sier Allen Adamson, daglig leder for New York-kontoret til Landor Associates, som spesialiserer seg innen merkenavnbygging.

Vi slipper unna i Norge
Selv om det helt klart er delte meninger om Microsoft og Seinfeld-samarbeidet, er det utvilsomt at softwaregiganten har klart å engasjere til diskusjoner ved kaffemaskinene verden over. Her til lands får vi imidlertid ikke se reklamene på noen TV-kanaler.

- Det foreligger ingen planer om å kjøre denne kampanjen i Norge, sier kommunikasjonsdirektør, Eirik Lae Solberg, i Microsoft Norge.

Hele reklamefilmen kan du se her.

Hva synes du om reklamefilmen?

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen