Tør du krype inn i kokongen?

Tenk deg å være fullstendig omgitt og oppslukt av audiovisuelle sanseinntrykk fra film, musikk og spill – eller til og med trening, kontorjobb og studier. Tenk å se en film eller å studere anatomi i 360 grader i et rundt rom med lyd og bilder overalt rundt deg.

Det er dette som har vært tanken bak Immersive Cocoon – en stor, kuleformet enhet som viser lyd og bilde på innsiden. Maskinen er et konsept designet av Tino Schaedler og selskapet NAU, som driver med design og reklame.

Magisk maskin

Immersive Cocoon gir rom for høyteknologisk utstyr som motion capture-kameraer, bevegelsessensitive paneler på gulvet, 3D-surround-lyd, en krummet skjerm på 360 grader, og til og med luftkjøling.

Resultatet er en stor kule som kan inneholde hva enn brukeren vil ha – enten det måtte være å se en film, spille et dataspill, holde konferanser med folk i andre kokonger, interagere med undervisningsmateriale eller annet.

Offentlig utleie

Designerne bak Immersive Cocoon ser for seg at maskinen kan bli brukt til å gi folk opplevelser mot betaling på offentlige steder som for eksempel flyplasser og kjøpesentere.

En annen mulighet er å selge kokongen til selskaper som vil bruke den innen kommunikasjon og undervisning, hvis den skulle vise seg å være praktisk i bruk.

Sjekk ut denne promovideoen som er en hyllest til Stanley Kubricks filmklassiker 2001 – en romodyssé:


Din mening

Hva tror du om en maskin som Immersive Cocoon? Vil den kunne trekke folk ut fra TV-stua og inn til de gamle spillehallene igjen hvis den blir realisert? Diskuter gjerne i kommentarfeltet nedenfor!

(Kilde: Dvice)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen